HONAKO EKARPEN HONEKIN 500 PUBLIKATU DITUT BLOG HONETAN. EKIN NIONEAN EZ ZITZAIDAN BURUTIK PASATZEN KOPURU HONETARA HELDUKO NINTZENIK.
ESKERRIK ASKO, POSIBLE EGIN DUZUEN IRAKURLE GUZTIOI.
AHALEGINEAN SEGITUKO DUT.
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UCEM, 1910ean |
Inoiz
komentatu dut txoko honetan Unión Cerrajera S.Ak bere balizko ekoizpenaren
azterketan automobilen ideia ere izan zela. XX.aren bigarren hamarkadara itzuli
beharko genuke egitasmo haren arrastoarekin topo egiteko. Egia da ez zuela
proiektuak enpresako zuzendaritzaren mahai gainean denbora luze egin, baina
amets ero bat baino gehiago izan zen. Primo de Rivera jeneral diktadoreari ere
hitz egin zioten ideia hartaz, militarra 1926an Arrasaten egon zenean.
Garai
hartan oso enpresa lehiakorra zen Unión Cerrajera, estatuko lehenetarikoa, eta izpiritu
industrialak zuzendari eta aitzindari haien baitan sustrai sendoak zituen. Haien
eskuetara produktu berrietako proposamenak iritsi ziren: Alemaniako Stock
enpresaren barautzak, A.E.Gko
alemaniarraren treneko lokomotorak, Alemaniatik ere josteko makinak
fabrikatzeko eskaintza… eta, gaurko ekarpen honekin lotuta dagoen automobilak
ekoizteko ideia.
Pedro
Sorrigieta Ibarra injinerua izan zen Union Cerrajerako ateetara jo zuena bere
patentearekin. Eta interesa azaldu zioten enpresako arduradunek. Primo de
Rivera jeneralaren bisitan honela adierazi zioten enpresariek:
“La diversidad
completísima de maquinaria de que dispone la empresa le hace capaz de producir
los más variados artículos, lo que le permitiría, si llegara el caso, producir
íntegramente en sus talleres motores y chasis de automóviles. Por vía de ensayo
se está construyendo un tipo de motor pequeño, patentado por un inventor
español, que acaso fuera el comienzo de la producción de automóviles prácticos,
de escaso consumo, poco precio y gran rendimiento”
Pedro Sorrigietak bi
denboratako motore baten patentea eskaini zion UCEMi 1926an eta prototipoa
prestatu zuten Arrasateko tailerretan. Horrekin batera, lau gurpiletako
automobil
baterako bastidorea ere hasi zen gertutzen, baita Sorrigietaren patente baten
bitartez.
Pedro Sorrigieta |
“La premura de tiempo
en que ha sido necesario redactar la presente memoria y la consideración de su
objeto, a saber, ejecutar los planos para la construcción de un modelo de
automóvil… nos ha llevado a hacer solamente los estudios y planos estrictamente
indispensables.
Los materiales
preconizados para cada pieza se refieren a aceros ya conocidos prácticamente
por los autores de esta memoria y de probada bondad. No conociendo exactamente
las distintas clases de acero que actualmente fabrica la U.C.M nos hemos visto
en la imposibilidad de amoldarnos a ellos; de todos modos, siempre hemos dado los análisis de los aceros, con
objeto de que los sustituyan en el caso de que fabriquen alguno parecido”
Automobileko motoreari buruz
zioen txostenak:
“El motor está basado
en el ciclo de dos tiempos. Es un “cuatro cilindros”, cada uno de los cuales
está desdoblado en dos; el superior que es el cilindro motor propiamente dicho,
refrigerado por medio de una camisa de agua, y el inferior o cilindro-bomba que
tiene por objeto aspirar la carga de gas y aire del carburador e inyectarlo en
el cilindro motor en el momento oportuno”
Eta txasiaren gaineko
deskribapena honela hasten zen:
“El chasis proyectado
es de los denominados de ruedas independientes, no existiendo eje delantero ni
trasero. Con ello se consigue que los movimientos perturbadores producidos por
las desigualdades del terreno sean mucho menores en este coche que en los de
tipo normal. Las condiciones de estabilidad son mejoradas por dos razones: la
primera por evitar el sistema de ruedas independientes que el coche se despegue
de la carretera; y la 2ª por ser posible disponer las cosas de modo que el
centro de gravedad del coche quede a una altura muchom menor que en cualquier
otro.
El peligro de vuelco será, por lo tanto, en nuestro caso mucho menor. El chasis
que hemos proyectado tiene una altura de 100 ó 150 mm. Más bajo que cualquier
otro”
Txostena, laurogeita bost orrialdetakoa,
teknikoa da, oso, eta ez du ematen informaziorik balizko komertzializaziori
buruz. Baina, bistan da, UCEMek ez zuen aurrera egin proiektuarekin, batez ere
zuzendaritza batzordean – administrazioko kontseiluan- jarrera kontserbadoreak
irabazi baitzuen eta uste izan zuten nahikoa zutela ordurartekoarekin. Bergarako altzairuari aplikazio berria ematea
zen automobilen alde agertu zirenen nahia, baina kasu hartan galdu egin zuten.
Handik gutxira Roneo Limited enpresa ingelesa agertu zen eta Arrasaten bulegoko
altzairuen ekoizpen lerrotik abiatu zen UCEM. Hori 1928an izan zen.
Zer gertatuko zen automobilak ekoiztu izan balira? Gaurko ikuspegitik aztertuta, ideia ona zen, aurrerakoia eta ausarta. Baina aukerak ihes egin zuen. Euskal Herriko "motown" izan ahalko zen Arrasate, baina ez ginen sarrailgintzako hiriburu izatetik igaro. Gutxi izan ez zena, alajaina!
Argazkiak: JMVM
Zorionak,Joxe Mari¡ Segui horrelaxe urte askotan, oso ondo egitenduzulako¡
ErantzunEzabatuBa... ezezagun lagun horri: eskerrik asko!!!! OSASUNA!!
EzabatuZorionak eta blog-ale askotarako Josemari. Jarraitu horrela luzaroan, egunero ematen diguzun oparitxo eder honekin. Besarkada bat.
ErantzunEzabatuAitor
Eskerrik asko, Aitor! OSASUNA
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