Lerro hauen ondoko irudiarekin hasi zen gaurko istorioa. Aramaixoko adiskide baten eskuetaraino heldu zen irudiak Dorleta edo Gazteluko Ama Birjinaren laudariotarako aukera eskaintzen du eta hark jakin nahi zuen nondik nora zegoen Aramaioko etxe batean erreprodukzio hura. Ez naiz ausartzen esatera litografia edo grabatua den. Diesaiogun, beraz, erreprodukzio. Egia esan behar badut, ez dut misterioa deskubritu, baina suposatzen dut aramaixoarron artean mendetakoa dela Dorletako Ama Birjinarenganako debozioa eta horretan aurki genezake irudia etxe hartan egotea. Baina hori gutxienekoa da.
Dorletako (edo Gazteluko) Ama Birjinarenganako
debozioak egundoko indarra izan du historian eta denetariko erakuspenak eman
dira mendeetan zehar Leintz Gatzagako bazter haietako Ama Birjinari atxikimendu
eta sinesmenaren testigantza emateko.
XIV. mendean gertatu zen erakuspen handi
horietako bat, askotan bezala erlijioa eta armen zerbitzua nahastuz edota bata
bestearen gainean jarriz. Istorioak Pedro Krudela eta Trastamarako Enrike
anaien denboretara garamatza, 1367ra hain justu.
Aliantzien bitartez bi anaiek Gaztelako tronua
zuten helburua, eta horrela nazioarteko gatazka armatuan abiatu ziren. Pedrok
Galesko Printzearekin adostu zuen honen laguntza, ongi ordainduko ziolakoan.
Eta bere anaiaren kontra Naxerako batailara eraman zituen Galeskoaren tropak.
Pedrok irabazi zuen… eta garaipenak promesak ahaztuarazi zizkion. Ondorioz,
galestarrak eta beraiekin zetozen frantziarrak Errioxako eta Gaztelako lurretatik
ibili ziren, ahal zutena lapurtuz.
Erreparatu Ama Birjinaren aurpegiari |
Ondoko lerroak Antonio Gómez González de Butron Muxikari zor dizkiogu.
Bera Aramaioko Ibarreko jauntxoa izan genuen eta honela idatzi zuen XVI.
mendean:
“Después del vencimiento de la batalla de Nájera,
volviendo los dichos ingleses a su tierra, tomaron la imagen de la iglesia de
Santa María de Castillo, que es en el lugar de Salinas de Guipúzcoa, con
intención de llevar a su tierra a dicha milagrosa imagen, por cuanto tenian
entendido sus muchos y prodigiosos milagros y gran perfección. Y así, andando
los ingleses como victoriosos y lozanos en esta demanda, haciendo otros
insultos por la tierra, y por ello habiéndose tocado las campanas, salió la
gente de la tierra apercibida y llorando la iglesia sin su devota imagen, los
ingleses no pudieron salir de los límites del santuario por permisión divina.
Mas, era tanto el deseo que tenían de
llevar la dicha imagen a su tierra, que se pusieron a defenderse con las armas,
y como en esta ocasión, se esparció la voz del caso y alboroto por las tierras
y lugares circunvecinos, acudió luego con gran presteza el expresado Juan Ortiz
de Garay, Pariente Mayor, y habiendo tenido una gran refriega con los tales
ingleses, mataron algunos de ellos y les hicieron volver la santa imagen a su
iglesia, con grande alegría de todas estas tierras. Y en esta ocasión, el dicho
Juan Ortiz se mostró muy valeroso favoreciendo a la causa, por lo que mereció
añadir a sus antiguas armas las seis rosas”
Juan Carlos Guerraren ustez euskal
harmarrietan Ingalaterrako arrosak agertzea Dorletako Ama Birjinaren defentsan
aritu ziren gurayatarrei esker izan zen. Juan Ortiz de Garay ahaide nagusia
Aramaioko Guraya auzoko nagusia zen garai hartan, Baraxuengo jauntxoarekiko ezinikusian
hazi eta hezia. Mendetan iraungo zuen bi leinu horien arteko gorrotoak.
Erreprodukzioaren ezkerreko aldean irakurtzen da:
“Ano de 1367 quiso el Príncipe de Gales llevar esta soverana Ymagen,
volviendo para Ynglaterra desde junto a Najera, a donde vino llamado del rey D.
Pedro el Cruel, contra su hermano D. Enrique. Pero no pudo sacarla por
disposición Divina del recinto de este devoto Santuario, aunque lo pretendio
varias veces con todo el poder de su exercito"
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