martxoa 13, 2021

FELIX ARANO ARRASATEN (1902-1927) Heriotza. 1929

Atal batzuk eskaini nahi dizkiot txoko honetan XX. mendeko Arrasateren garapen integralean zerikusi handia izan zuen maisuari. Eta hori zein izan zen jakin badakigu: Felix Arano. Noski, nik idatzitakoa bakarrik bilduko dut, Aranori buruz gehiago eta zabal idatzi baita, eta nire asmoa “Hots begi danbolina” blogean sail bat irekitzea da, besterik gabe, nire ekarpenekin. Batzuk dagoeneko argitaratuta daude eta beste zenbaitzuk atalez emango ditut.




FELIX ARANO ARRASATEN (1902-1927)

PEDRO VITERI ETA BERE EKARPENA GOGORATUZ

LEHEN BALANTZEA. 1903

FELIX ARANO. MAISU ERAGILEA (2tik lehena)

FELIX ARANO. MAISU ERAGILEA (2tik bigarrena)

ARABAKO MAISUAK ARANORENGANA

ARANO MAISUARI OMENALDIA. 1925 

ARANO ARRASATEKO SEMEKOTZAT. 1925

FELIX ARANOREN HERIOTZA. 1929

TERESA GARCIA MAISTRA GOGORATUZ

=====..=====

Arano, Elmaren bazkideen batzarra, 1926

Felix Arano izan zen XX. mendeko Arrasateko pertsonaiarik garrantzitsuenetakoa, berari esker heziketa mugimendu aberatsa sortu baitzen, zenbait hamarkadatan eragin zuzena izan zuena. Aguraindarra jaiotzez, Aranok arrasatear arruntzat zeukan bere burua eta bere ibilaldi profesionalean, bat ere gehiegikeriarik gabe, Arrasate hezkuntza munduaren mapan jarri zuen. Felix Arano Agurainen jaio zen 1857ko azaroaren 20an eta Arrasatera 1902an heldu zen, Viteri Fundazioaren aginduetara jartzeko. Eta heziketa sistema aurrerakoiari eragin zion lehen unetik, 1927an jubilatu arte.

Hain pertsonaia esanguratsuak harreman sare handia bilbatu zuen bizitzan zehar eta horixe bera islatu zen Aranoren heriotzan.  Arrasateko maisu handia gaixorik zegoela gauza ezaguna zen eta ez ziren gutxi izan Udaletxera hainbat tokitatik egindako telefono deiak, irakaslearen osasunaz galdetuz, arduratuta. “La Voz de Guipúzcoa”ko Arrasateko korrespontsala izan zen gertaera latz hartaz hoberen aritu zena eta heriotza egun bereko edizioan zioen: “Los médicos que le asisten no dejan ocultar el pesimismo que la naturaleza de la dolencia y la avanzada edad del paciente les produce. A pesar de haber sido viaticado el domingo, los doctores sin embargo confían y no pierden la esperanza de que se manifieste una reacción favorable”

Baina Arrasaten aurreko lerroak irakurtzen zirenerako,  1929ko apirilaren 23an zendu zen Felix Arano maisua. Galeraren albistea ematen zuen aipatu “La Voz de Guipúzcoa”k biharamunean eta kazetariak idazten zuen: 


“Desaparece con don Félix Arano una destacada personalidad pedagógica, pues puede decirse que en el finado la palabra maestro alcanzó la compleja entidad de labor instructiva y al mismo tiempo paternalmente educativa. Dotado de un amplio espíritu liberal y amante del progreso en todas las manifestaciones humanas, el maestro Arano desdeñó los antiguos cauces rígidos e inflexibles de la enseñanza, para adoptar las más modernas normas pedagógicas, adornadas de un más amplio espíritu de humanidad y orientadas en un sentido de mayor eficacia práctica. Por ello, de las varias generaciones escolares que desfilaron por su escuela durante los cincuenta años que vivió dedicado al sacerdocio de la enseñanza, cosechó frutos de confortadora gratitud, que fueron una grata compensación a las inevitables luchas e insidias con que sectores espiritualmente divorciados con el finado, pretendieron premiar su abnegada y alta misión. Una elocuente plasmación de estos frutos tuvo lugar hace cinco años, en ocasión de hacerle entrega de las insignias de la cruz  Alfonso XII, en cuyo acto sus antiguos alumnos le dedicaron un álbum con una expresiva dedicatoria. El pueblo de Mondragón quiso asociarse a tan merecido homenaje, dando a una de sus calles el nombre de Maestro Arano” 

Gatozen, nolanahi ere, Arano hil eta hurrengo eguneko kronikara. Kazetariak Aranoren nolakotasunak goraipatzen zituen: “Don Félix Arano, hombre afable y bondadoso en su trato intimo, supo fusionar el hogar con la escuela, haciéndose auxiliar por su mujer y su hija en la dura labor de la enseñanza. Comenzó su vida de maestro en las escuelas de Araya (1), de donde pasó a Mondragón, a raíz de la creación de las escuelas Viteri, siendo el primer maestro que tuvo en Guipúzcoa dicha institución. Sus discípulos dieron prueba de su sólida base cultural en varios Centros intelectuales españoles, especialmente en el Ateneo Guipuzcoano, donde llamaron poderosamente la atención por su dominio de las matemáticas. Sus métodos, en efecto, se caracterizaban por su eficacia educativa. Su labor no fue la de un mero instructor, sino la de un pedagogo moderno y científico, en e moderno concepto de esta palabra. Hizo del cálculo mental la base para la educación de la inteligencia, llegando a obtener resultados asombrosos, que dieron al señor Arano justísimo renombre. Sus discípulos llegaban a la vida social dotados de una preparación que les ha hecho destacarse en aquellas actividades a que se han dedicado”

Nire beste aipamen bat egin nahi dut, hain zuzen 2016ko abenduaren 18an Agurainen eman nuen beste hitzaldi batetik ateratako hitzak hona aldatuz. Marcos Sagasti, Arano umearen maisuari buruz egokitu zitzaidan berba egitea eta hona hemen adierazi nuena: 
 “Los chavales acuden más y más a la escuela y ya en 1865 el Inspector de educación considerada excesiva la matrícula de alumnos que atiende Sagasti. Con lo que el Ayuntamiento decide crear una plaza de pasante, con alumnos aventajados, para los que se habilitaría una antesala, como aula. Y ahí Marcos Sagasti mostró dotes de observador y tras unos pequeños fracasos a la hora de nombrar ayudantes que no mostraron aptitudes para la docencia, se decidió por Alejo Kintana Iturrospe, natural de Alangua/Agurain, y por Felix Arano Sáez de Adana, natural de Agurain. Arano era un poco mayor, con doce años.  Me van a permitir Vds. que haga una muy breve mención a Arano, a quien he analizado un poquito, en su trayectoria de maestro en Arrasate-Mondragón. Antes de llegar a las Escuelas Viteri de esta localidad, desde 1881 a 1902 había ejercido en Alsasua. A partir de este último año y hasta su jubilación en 1927 ejerció como maestro en esas escuelas arrasatearras, ejemplo singular de modelo educativo, donde Arano fue el alma mater.

Alejando Gali, gran pedagogo catalán de principios del XX, dice en uno de sus artículos: “Es conocido Mondragón en todo el País Vasco—incluso Navarra—por su fundación escolar Viteri, filántropo vasco, constructor de escuelas; y por el maestro de la fundación don Félix Arano, que se ha significado hace ya años en la enseñanza perfecta del cálculo mental y de toda la aritmética primaria. Tiene D. Félix Arano ciento cuatro niños matriculados, de los que no faltan a clase arriba de un cinco por ciento. Están colocados los ciento y tantos niños en cuatro filas de bancos bipersonales, esperando con el mayor silencio las palabras del profesor…Dice D. Félix Arano con orgullo, que alumnos que residen a una distancia de cinco kilómetros, si, por ejemplo, tienen alguna ocupación inexcusable por la mañana, se presentan a primera hora en la escuela, haciendo para ello sus cinco kilómetros de ida y cinco de vuelta, nada más que para presentar su trabajo, recoger los nuevos temas y ofrecer las oportunas excusas. 
… Hemos podido cerciorarnos de que el maestro trabaja honradamente, que no explota al niño, que no hace uso de ningún ardid, que pone en su labor su corazón, sus sentidos, su vida toda y que se siente feliz”
Felix Arano, erdian, Marcos Sagastiren omenaldian (2)

Eso que dice Gali, Arano lo aprendió de su profesor Marcos Sagasti. Fue la primera lección que asimiló aquel chaval en su estancia junto a Sagasti: tienes que ser feliz para cumplir con tu obligación docente. Si no es así, el modelo fracasa y con él los alumnos corren serio peligro. Por cierto, Felix Arano estuvo presente en el homenaje que se tributó a Marcos Sagasti el 25 de julio de 1916 por la tarde, y tuvo palabras laudatorias para el que fuera su maestro 

Felix Aranoren emaztea eta alaba aipatzen ditu kazetariak 1929ko apirilaren 25eko kronikan. Beste behin idatzi nuen Teresa Garciari buruz eta alabari ere justizia egin behar zaiolako, aipa dezadan Angela Arano 1920ko ekainean amaitu zituela magisteritzako ikasketak Gasteizko Irakasleen Eskolan.  Bere txosten akademikoan ohorezko matrikulekin azaltzen dira ikasgai guztiak eta titulurako azken azterketa ere matrikularekin gainditu zuen. Aitari laguntzen eman zituen profesioko bere lehen urteak. Eta orain itzul gaitezen heriotzaren berri ematen zuen kronikara: 

“Por eso, las maravillosas demostraciones que hacía, a veces, con sus discípulos, no eran flor de un día, llamadas a extinguirse apenas los muchachos abandonaban el aula y entraban de lleno en los azares y preocupaciones de la vida. Se recuerda, a este propósito, que durante los experimentos de cálculo mental que hizo con sus discípulos en memorable conferencia del Ateneo Guipuzcoano, algunos jóvenes, ya granados y lejanos de la edad escolar, que asistían al acto, anticipaba, en voz perceptible para los sentados en lugar próximo, los resultados de las operaciones propuestas. Alguien mostró su admiración y sorpresa, y los jóvenes en cuestión contestaron, “es que hemos sido discípulos de Don Félix” Acaso se había desvanecido en su memoria el contenido rutinario de algunas lecciones, pero quedaba para siempre la agilidad mental, el desarrollo del espíritu, la aptitud para el juicio y el raciocinio que eran consecuencia de los métodos educativos del señor Arano. 

Digno de mención es consignar de qué modo el señor Arano procuró en su escuela despertar el espíritu ciudadano de los muchachos. Inspirado en los más racionales procedimientos de educación cívica y social que rigen en los países progresivos, sustituyó la disciplina impuesta, el régimen de la palmeta, el castigo decretado desde la plataforma, por una participación de los niños en el gobierno de la escuela. Eran los mismos muchachos los que, bajo su paternal dirección, formaban un concepto de su responsabilidad y lo aplicaban al mantenimiento de la disciplina escolar. Instituyó los “jurados escolares” institución corriente en las escuelas belgas y suizas, y adoptó todos aquellos procedimientos de educación social y cívica que son objeto de experimentación en los laboratorios pedagógicos europeos y los que su propia experiencia y su genial espíritu le sugerían” 

Biharamuneko edizioan kazeta berdinak hileta elizkizun eta ehorzketaren berri ematen zuen hiru zutabetara. Zioenez, gizarte maila guztietako jendetza handia hurbildu zen Arrasateraino Euskal Herri osotik. Viteri Eskolako Aranoren etxebizitzan bertan jarri zen beila-mahaia, eta sinadura-koadernoetan dolu-agerpena egin nahi zuten gizon emakumeen ilara luzeak ikusten ziren. Goizeko 10´30etan herriko lantegiek lan egiteari utzi zioten beharginek hileta elizkizunetara joan ahal izateko.
Aranoren ehorzketa-komitiba

Eta 11etan komitiba abiatu zen hildako maisuaren etxetik parrokiarantz. Lehenik, haurrak zihoazen, euren maisu eta maistrekin; jarraian udal musika banda, Chopinen heriotza-martxa jotzen ari; gurutze eta pendoiak irekita parrokiako kleroak segitzen zuen eta horren ondoren hilkutxa zeramaten zenduaren adiskide eta ikaskide ohi batzuek. Zerraldotik ateratzen ziren zinta bana Jose Maria Agirre, Toribioren seme,  Union Cerrajeraren Bergarako Labe garaietako ingeniaria eta Viteri eskolako lehen promoziokoa; Antonio Armengou Viteriren Arte eta Ofizioetako eskolako irakaslea; Rigoberto Aranzabal herriko medikua; eta Frantzisko Goikoetxea eta Felix Heriz lagunak eusten ari ziren. Lore koroi mordoa ikus zitezkeen, besteak beste sendiarena, Viteri Kasinoarena eta ikasle ohiena. 

Hilkutxaren ondoren Arrasateko udal korporazioa zihoan eta beraien batera Gregorio Etxebarria eta Julio Agirrebeitia, Elma enpresaren ordezkariak (bazkidea zen Arano) Rafael Ariza Etxezarreta, barrutiko meatze-ingeniari burua; Jose Luis Martinez Pumarejo zenduaren suhia,  gizonezko senitarteen ordezkari moduan. Segituan, handik eta hemendik Arrasatera iritsitako ordezkaritzak: Bilbo, Donostia, Agurain (Marcos Sagasti, Aranoren maisuaren semea), Altsasu, Bergara, Eibar, Errenteria, Hernani, Durango… eta beste hamaika bat tokitakoak. Azkenik, ohiturari jarraiki, emakumeak, buruan Aranoren bi alabak zihoazelarik.  Lehenik herriko hilerrira joan zen komitiba eta behin ehortzi ondoren elizkizunak burutu ziren parrokian.

Ibilbide osoan kaleak jendez beterik zeuden eta Arrasateko eliza nagusia txiki geratu zen hainbeste pertsonentzat. Oso zeremonia jendatsua gertatu bide zen, arrasatearren kontzientzian horren irudia geratu baitzen grabatuta, izan ere – aurkitu ditudan adibide batzuek egiaztatzen dutenez- egun hartaz geroztik ekintzaren bateko erakartasuna neurtzeko “Aranoren hiletan baino…” formula alderagarria erabili zuten herritarrek denbora luzez. 

Ar


Aranoren irudia hurrengo belaunaldietara ere irisarazteko, Arrasaten herri mugimendu bat sortu zen maisua hil eta berehala.  Diru bilketa batekin ekin zitzaion, bildutakoaren arabera Aranoren oroitzapena bizirik iraunarazteko zer eskain lekiokeen ikusteko. Udala buru, herriko elkarteek eragin zuten kanpaina. Zortzi mila pezeta bakarrik lortu zen eta 1929ko abenduaren lehenean antolaketa batzordeak erabaki zuen haietako bi mila erabiltzea plaka bat jartzeko Viteri Eskoletan, eta gainerakoarekin Estatu bonoetan inbertitzea, urtero “Arano” izeneko 150 pezetako bina sari eman ahal izateko, gehien aplikatutako neskato eta mutilari.

      Hil ondoko omenaldia 1930eko apirilaren 27an burutu zen. Presiditu zuen zeremonia Rikardo Añibarro arrasatearrak – urtetan Viteri Fundazioaren Arrasateko batzordeburu izandakoa eta Gipuzkoako Diputazioaren presidente izendatu berri zena. Eta plaka jarri beharrean, azkenik, busto bat deskubritu zen, Donostiako Jose Diaz Bueno artistak egina. Azaldu behar dut, Arano hil eta berehala, orduko udal korporazioak baimena eskatu ziola sendiari maisu ohiaren aurpegiaren molde bat egiteko, eta Diaz Buenok hura erabili zuen bere obrarako. Egia da ere, Udalak estatua Udaletxean jartzeko asmoa zuela. Igaro al zuten hura inoiz Udaletxera? Zer gertatu zen irudiarekin?

 


      (1)  Altsasu da, ez Araia.
      (2) Aranoren ezkerrean dagoena nire aitona Jose Maria Azkarraga da, 1914an Marcos Sagasti maisuaren biografia idatzi zuena, eta  Felix Aranoren gaineko laudoriozko lehen aipamena liburu hartan egin zuena.

4 iruzkin: