martxoa 03, 2021

AUTOMOBILAK UNION CERRAJERAN

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ESKERRIK ASKO, POSIBLE EGIN DUZUEN IRAKURLE GUZTIOI.

AHALEGINEAN SEGITUKO DUT.

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UCEM, 1910ean

Inoiz komentatu dut txoko honetan Unión Cerrajera S.Ak bere balizko ekoizpenaren azterketan automobilen ideia ere izan zela. XX.aren bigarren hamarkadara itzuli beharko genuke egitasmo haren arrastoarekin topo egiteko. Egia da ez zuela proiektuak enpresako zuzendaritzaren mahai gainean denbora luze egin, baina amets ero bat baino gehiago izan zen. Primo de Rivera jeneral diktadoreari ere hitz egin zioten ideia hartaz, militarra 1926an Arrasaten egon zenean. 

Garai hartan oso enpresa lehiakorra zen Unión Cerrajera, estatuko lehenetarikoa, eta izpiritu industrialak zuzendari eta aitzindari haien baitan sustrai sendoak zituen. Haien eskuetara produktu berrietako proposamenak iritsi ziren: Alemaniako Stock enpresaren barautzak,  A.E.Gko alemaniarraren treneko lokomotorak, Alemaniatik ere josteko makinak fabrikatzeko eskaintza… eta, gaurko ekarpen honekin lotuta dagoen automobilak ekoizteko ideia. 

Pedro Sorrigieta Ibarra injinerua izan zen Union Cerrajerako ateetara jo zuena bere patentearekin. Eta interesa azaldu zioten enpresako arduradunek. Primo de Rivera jeneralaren bisitan honela adierazi zioten enpresariek: 

“La diversidad completísima de maquinaria de que dispone la empresa le hace capaz de producir los más variados artículos, lo que le permitiría, si llegara el caso, producir íntegramente en sus talleres motores y chasis de automóviles. Por vía de ensayo se está construyendo un tipo de motor pequeño, patentado por un inventor español, que acaso fuera el comienzo de la producción de automóviles prácticos, de escaso consumo, poco precio y gran rendimiento” 

Pedro Sorrigietak bi denboratako motore baten patentea eskaini zion UCEMi 1926an eta prototipoa prestatu zuten Arrasateko tailerretan. Horrekin batera, lau gurpiletako
Pedro Sorrigieta
automobil baterako bastidorea ere hasi zen gertutzen, baita Sorrigietaren patente baten bitartez.
 

“La premura de tiempo en que ha sido necesario redactar la presente memoria y la consideración de su objeto, a saber, ejecutar los planos para la construcción de un modelo de automóvil… nos ha llevado a hacer solamente los estudios y planos estrictamente indispensables. 

Los materiales preconizados para cada pieza se refieren a aceros ya conocidos prácticamente por los autores de esta memoria y de probada bondad. No conociendo exactamente las distintas clases de acero que actualmente fabrica la U.C.M nos hemos visto en la imposibilidad de amoldarnos a ellos; de todos modos, siempre  hemos dado los análisis de los aceros, con objeto de que los sustituyan en el caso de que fabriquen alguno parecido”

Automobileko motoreari buruz zioen txostenak:

“El motor está basado en el ciclo de dos tiempos. Es un “cuatro cilindros”, cada uno de los cuales está desdoblado en dos; el superior que es el cilindro motor propiamente dicho, refrigerado por medio de una camisa de agua, y el inferior o cilindro-bomba que tiene por objeto aspirar la carga de gas y aire del carburador e inyectarlo en el cilindro motor en el momento oportuno” 

Eta txasiaren gaineko deskribapena honela hasten zen: 

“El chasis proyectado es de los denominados de ruedas independientes, no existiendo eje delantero ni trasero. Con ello se consigue que los movimientos perturbadores producidos por las desigualdades del terreno sean mucho menores en este coche que en los de tipo normal. Las condiciones de estabilidad son mejoradas por dos razones: la primera por evitar el sistema de ruedas independientes que el coche se despegue de la carretera; y la 2ª por ser posible disponer las cosas de modo que el centro de gravedad del coche quede a una altura muchom menor que en cualquier otro. 
El peligro de vuelco será, por lo tanto, en nuestro caso mucho menor. El chasis que hemos proyectado tiene una altura de 100 ó 150 mm. Más bajo que cualquier otro” 

Txostena, laurogeita bost orrialdetakoa, teknikoa da, oso, eta ez du ematen informaziorik balizko komertzializaziori buruz. Baina, bistan da, UCEMek ez zuen aurrera egin proiektuarekin, batez ere zuzendaritza batzordean – administrazioko kontseiluan- jarrera kontserbadoreak irabazi baitzuen eta uste izan zuten nahikoa zutela ordurartekoarekin.  Bergarako altzairuari aplikazio berria ematea zen automobilen alde agertu zirenen nahia, baina kasu hartan galdu egin zuten. Handik gutxira Roneo Limited enpresa ingelesa agertu zen eta Arrasaten bulegoko altzairuen ekoizpen lerrotik abiatu zen UCEM. Hori 1928an izan zen.
 
Zer gertatuko zen automobilak ekoiztu izan balira? Gaurko ikuspegitik aztertuta, ideia ona zen, aurrerakoia eta ausarta. Baina aukerak ihes egin zuen. Euskal Herriko "motown" izan ahalko zen Arrasate, baina ez ginen sarrailgintzako hiriburu izatetik igaro. Gutxi izan ez zena, alajaina!

Argazkiak: JMVM 
 

 

4 iruzkin:

  1. Zorionak,Joxe Mari¡ Segui horrelaxe urte askotan, oso ondo egitenduzulako¡

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  2. Zorionak eta blog-ale askotarako Josemari. Jarraitu horrela luzaroan, egunero ematen diguzun oparitxo eder honekin. Besarkada bat.
    Aitor

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