apirila 27, 2022

TRENA 1917AN HELDU ZEN ARRASATERA

Mondragon lokomotora

 Idatzi nuen aurreko batean trena Arrasatera 1918ko otsailaren 15ean heldu zela lehen aldiz. Asko idatzi da ere, 1919ko irailaren 3ko inaugurazio ofizialari buruz, politiko eta lehen lerroko pertsonalitateen presentziarekin. Baina gaurkoan oker bat zuzendu beharra daukat. Izan ere 1918an baino lehenago ere heldu zen trena Arrasatera.  

Oraingoan beste kronika bat dakart, trenaren aurreragoko agerpen bati buruz argitaratua. Baina interesgarria da lehenago salto egitea, 1916ko uztailaren 13ra arte, honako albiste hau ematen baitzuen hiru egun geroago “La Voz de Guipúzcoa”ren Arrasateko korrespontsalak:

“Esta mañana a primera hora se han recibido dos telegramas de los señores Dato y Martínez de Aragón, participando haber sido votada en el Congreso la ley sobre el anticipo ofrecido al Estado por las Diputaciones de Alava y Guipúzcoa para la terminación de las obras del ferrocarril de Vitoria a Mártires.

La noticia ha corrido rápidamente por todo el pueblo y ha llenado de alegría a todo aquel que sabe apreciar las ventajas que proporciona a un pueblo esa vía de comunicación. Con tal fausto motivo ha habido música por la noche y un derroche de cohetes durante todo el día. Veremos si esta vez se consigue que la realización del viejo proyecto sea un hecho, ya que treinta años de desilusiones no han bastado para borrar la necesidad que sentimos del ansiado ferrocarril”

Badirudi aukera berrian benetan zihoan gauza eta urtebete luze baten ondoren, Gasteizko “La Libertad” egunkariak, 1917ko urriaren 12an, albistea eman zuen. Albisteak urriaren 10eko data zeraman. Itxura denez, ez zuen bidaiari ospetsurik eraman baina, behintzat, takigrafo bat zegoen Arrasaten, bidai haren kronika idatzi zuena. Irakur dezagun:

“Triunfaron los optimistas, los que confiaban en el actual jefe del Gobierno (1) desde que vieron que éste fue elegido Diputado a Cortes por Vitoria, y después de una espera de treinta años, el sueño de los mondragoneses ha pasado a ser una realidad (2)

Ayer, poco antes de las doce, llegó a esta localidad la primera máquina del Vasco-Navarro, con tres wagones de mercancías para industriales de aquí. El entusiasmo al oír el pito de la locomotora que lleva el nombre de “Mondragón”  fue grandísimo y a recibirla salieron todos los vecinos que aplaudían sin cesar, mientras tres individuos disparaban bombas y cohetes.  Los pesimistas se daban por vencidos, y unos y otros no hacían más que bendecir la hora en la que los vitorianos tuvieron el acierto de pensar en que su Diputado fuera don Eduardo Dato.

Por la tarde marchó la máquina, formando un tren de mercancías, y desde hoy todo cuanto se fabrica en esta villa irá por Vitoria. Se trata ahora, por de pronto, de que un domingo por la tarde vengan, en un tren especial, los diputados provinciales alaveses, el alcalde y concejales vitorianos y representantes en Cortes, y otras autoridades de esa provincia, a las que esperarán de ésta una comisión de la Diputación de Guipúzcoa y todo el pueblo de Mondragón.

Más adelante, y cuando la estación esté terminada y se disponga por la primera División de ferrocarriles que comience el servicio de trenes de viajeros, se desea echar la casa por la ventana, haciendo una inauguración que responda a los deseos de este vecindario.

Loor al ilustre diputado a Cortes por Vitoria señor Dato, a la prensa vitoriana, a los representantes en Cortes y Corporaciones provinciales de Alava y Guipúzcoa, y al Ayuntamiento de la capital alavesa!! Mondragón, 10 de octubre 1917”

Beraz, oraingo datuen arabera badirudi trena aurreneko aldiz 1917ko urriaren 9an heldu zela Arrasatera. Asteartea zen, eta kronikaren arabera jai giroan errezibitu zuten arrasatearrek bultzia.

Hain justu, “El Imparcial”ek albistea ematen zuen egunean bertan – urriak 12- betetzen ziren hiru urte Vasco Navarro trenaren obrei berrekin zitzaienetik. 400.000 pezetako mailegu ofizial bati esker hasi ahal izan zen eta hiru urte horietan Gatzagatik Eskoriatzarainoko obrak amaitu ziren, eta Eskoriatza Arrasate zatia prestatu zen. Artean Arrasate Bergara tartekoa geratzen zen egiteko. Eta lehen bidai hartatik inaugurazioko datara – 1919ko irailaren 3- ia bi urte falta ziren.

Albisteak zioen bezala, egun hartatik Arrasateko merkantziak trenez atera zitezkeen mundu guztira, Gasteizko geltokiaren bitartez. Eta gure herria eta Arabako hiriburua lotuta geratzen ziren sekulako “zilbor heste” egoki eta errentagarri baten bidez. Berrogeita hamar urte geroago – 1967ko abenduaren 31- buru gabeko esku ilun batek betiko moztuko zuena.

Argazkiak: JMVM

(1) Eduardo Dato, 1917ko ekainaren 11 eta urte bereko azaroaren 3 bitartean izan zen, bigarren aldiz, espainiar gobernu burua.

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