Arrasateko historian emakume gutxi
izango da, Albina Madinabeitiaren ospe mailara iritsi direnak. Estatu osora
irradiatu zuen biolin jole handiak bere kalitatea gazte-gaztetatik, eta oso
ekarpen baliotsua izan zen arrasatearrarena. Denboraren joanak erdi estali
dizkigu Albinaren lorpenak eta emakume aparta izan zelako iruditu zait egokia
dela – agian justiziakoa dela esan beharko nuke- txoko honetan toki bat ematea
gure herrikidearen ibilbide artistikoari.
Albina Madinabeitia, 1977an |
Ekin diot Albina Madinabeitiaren gaineko bizitzaren zertzeladak
eskaintzeari, Arrasateko
emakume honen ibilbide artistikoa irakurleei
hurbiltzearren. Honako hauek dira kapituluak:
1.- Arrasatetik Bartzelonara
2.- "Aurrera, Albinita, aurrera!”
3.- Sarasate Saria
4.- Fernandez Bordasen ikasle eta irratiko izarra
5.- Jose Mardones diboarekin
6.- Pilar Caverorekin bikote ospetsua. Errege-erreginarekin
7.- Errepublikarenalde. Ezkontza. Musikan jarraitzeri uko
8.- Espainiako Orkestra Nazionala. Arrasaten, Madrileko Orkestrarekin.
9.- Azken urteak Arrasaten
10.- Kontzertua Arrasaten. 19302.- "Aurrera, Albinita, aurrera!”
3.- Sarasate Saria
4.- Fernandez Bordasen ikasle eta irratiko izarra
5.- Jose Mardones diboarekin
6.- Pilar Caverorekin bikote ospetsua. Errege-erreginarekin
7.- Errepublikarenalde. Ezkontza. Musikan jarraitzeri uko
8.- Espainiako Orkestra Nazionala. Arrasaten, Madrileko Orkestrarekin.
9.- Azken urteak Arrasaten
11.- Lehen kontzertua Arrasaten. 1922
Albina Madinabeitiaren ibilbide artistikoak sekulako abiadura zeraman XX.aren hirugarren hamarkadan, eta emanaldiak biderkatu egiten ziren. Sekulako aurrerapausua egin zuen bere kontzertuetan Pilar Cavero pianojole aragoiarrarekin jotzeari ekin zionean. Bikotearen ospeak gora egin zuen, bitsaren antzera.
Albina Madinabeitiaren ibilbide artistikoak sekulako abiadura zeraman XX.aren hirugarren hamarkadan, eta emanaldiak biderkatu egiten ziren. Sekulako aurrerapausua egin zuen bere kontzertuetan Pilar Cavero pianojole aragoiarrarekin jotzeari ekin zionean. Bikotearen ospeak gora egin zuen, bitsaren antzera.
PILAR
CAVEROrekin
Madrilen izan zuen Albina Madinabeitiak bere
epizentro artistikoa eta bere karrera artistikoaren lehen etapan – 1936ko gerra
aurrekoa- lotuta egon zen zenbait urtetan Pilar Cavero piano
jolearenarekin. Zaragozan jaio zen Pilar
1906an eta Tolosan hil zen 2005ean, Gipuzkoako foru hiriburura ezkondu baitzen.
Bikoteak hamaika kontzertu eman zituen
Espainia osoan, Asociación de Cultura Musicalen bitartez. Albina eta Pilar 1926an hasi ziren elkarrekin
jotzen eta bost urtez aritu ziren eszenategietan. Caveroren azken kontzertua
ere Albinaren ondoan eman zuen. Aipatu Musika Kulturaren Elkartea 1922an
Madrilen jaio arren Espainiako hainbat hiritan ordezkaritzak ireki zituen eta
goi mailako artistak bidaltzen zituen, antzokiz antzoki edo aretoz areto birak
eginez. Ehunka emanaldi programatzen zituen urtero eta Albina artistarik
adierazgarrienetakoa zen.
Dakardan adibide bat ideia txiki bat egiteko:
Granadan 1930ean aritu ziren artisten artean honakoak ditugu:
otsailak 25, Albina Madinabeitia eta Pilar Cavero; martxoaren 31an, Arthur Rubinstein piano
jolea; ekainaren 28an, Fasbaendeer Rohr
ganbara hirukote alemaniarra; abuztuaren 20an, Hipolito Lazaro tenorea;
azaroaren 12an, Andres Segovia gitarra jolea; abenduaren 9an, ostera Albina
Madinabeitia eta Pilar Cavero.
Interesgarria ere, Palentzian 1931an bi
artistek eskainitako kontzertua. Antolatzaileek urte musikalari Madrilgo
Orkestra Filarmonikoarekin eman nahi zioten
hasiera baina ezina gertatu zitzaienez, ordezkariak hautatu behar izan
zituzten. Eta honela zioen “El Día de Palencia” egunkariak 1930ko urriaren
24an:
“Eligieron
sin vacilar un concierto de violín y piano- a cargo de las señoritas
Madinaveitia y Cavero – que constituían
una garantía de éxito para el concierto inaugural.
Comenzó la ejecución del interesante programa
con la interpretación de la “Sonata en Re” de Turina, para violín y piano, que
por cierto era tocada por primera vez en España, no habiéndolo sido antes de
esta audición más que en otra, en su estreno en París. La inspirada obra de
Turina fue ejecutada de manera impecable”
Turinaren izena agertu zaigu lehen aldiz
aurreko lerroaldean eta, ikusiko dugun bezala, pertsonaia garrantzitsua
bilakatuko da Albinaren bizitza artistikoan. Joakin Turinarenak dira ondoko
hitzak,”Ritmo” aldizkarian 1930eko
ekainaren 15ean adierazita:
“Tengo puesta gran ilusión en una Sonata,
para piano y violín, no conocida aún en España, y que se ha estrenado en
circunstancias muy especiales. Se la dediqué a Juana Gautier, la excelente
artista y era mi deseo que ella la estrenase. Pero un violinista de Lyon la ha
dado a conocer, sin que Gautier ni yo hayamos tenido noticia del suceso. La Gautier la pondrá en breve y en Madrid en
la próxima temporada la ejecutarán Albina Madinaveitia y Pilar Cavero”
Pilar Cavero 1931an erretiratu zen
eszenategietatik eta Turinaren obra horren interpretazioan piano jolez aldatu
behar izan zuen arrasatearrak. Gero ikusiko dugun moduan, Gloria Loizagak hartu
zuen Caveroren tokia.
Orain arte ikusi ditugun kritika guztietan
Albina Madinabeitiari denetariko epitetoak eskaini dizkiote, musika arteaz
haratago doazenak. Garaiko kazetaritza-estiloari dagozkio eta horrela epaitu
behar dira. Beste adibide batzuk:
“Se aprecia en
Albina Madinaveitia, en primer término un temperamento apasionadamente artístico.
Todo es arte en esta mujer maravillosa: el abismo insondable de sus ojazos
negros, de pupilas soñadoras e ingenuas; la brevedad de sus manos, pulcramente
cuidadas; la esbeltez y gentileza de su figura – porcelana de Sevres, dibujo de
Penagos; su voz armoniosa y suave, de un lirismo de poesía de Zorrilla, de una
musicalidad de poema de Rubén… Todo es arte en esta mujer maravillosa”
Hori guztia, arte musikalaz idazten hasi
gabe. Esan liteke Francisco Fuentes Almeriako
kritikoa maitemindu egin zela lehen unetik hiriburu hartako eszenategira
aurreneko aldiz atera zen arrasatearraz. Eta musikaren arloa aurreko laudorioekin
alderatuta zirkunstantziala izan balitz bezala dio kritikoak:
“Paralelamente con esa cualidad, destaca en
la concertista el sonido que arranca al violín: sonoridad robusta, llena y
completa, que en el bordón semeja al violoncello, en un alarde de su arco
prodigioso. Parodiando una frase feliz de Alberto Insúa al hablar de la Pardo
Bazán, podemos decir que la Madinaveitia toca el violín como un hombre, como un
hombre que toque bien… Es una verdadera virtusoa" (1)
Kritikoari ez bide zitzaion iturria agortu
eta urtebete geroago ildo bertsutik zihoan bere kronikan:
“Ya juzgué anteriormente, con todo el
detenimiento merecido, el alto valor musical de Albina Madinabeitia; de aquí
que considere innecesario decir de nuevo lo que tengo dicho. Baste, pues, la
afirmación de que a esta muñeca de ojos profundamente soñadores e ingenuos, que
toca el violín como un hombre, como un hombre que toque bien, le aguardan
tantos éxitos como conciertos corran a su cargo; en el del miércoles fue
clamoroso el triunfo” (2)
Urteak ematen ari ziren eta kritikak berean
jarraitzen zuen, Albinaren fisikoa nabarmenduz.
“Albina Madinabeitia está ganando hechura y
solidez interpretativa, sin que físicamente pierda en un ápice su gracia y
esbeltez. Tan chiquilla como se quiera; pero con el violín en la mano, un
aplomo y una seguridad maestras, que dan a sus versiones ese “quid” raro que se
llama “autoridad” (3)
ERREGE-ERREGINAREKIN
Inoiz idatzi da Albina Madinabeitiak
Espainiako errege-erreginaren aurrean izandako emanaldien gain. Egia da orain
arte Albinak berak eskainitako datuekin osatu dela pasadizo historiko horren
gaineko informazioa. Neu ere horren haritik ibili nintzen, Albinarekin izandako
elkarrizketan ahalbideturikoa bakarrik aipatuz, ezer sakondu gabe. Nirea baino
geroagoko beste kronika batzuek,
gainera, oker informatu zuten, biolin jole arrasatearrak bere baitan gero eta
lausotuago ikusten baitzituen, nonbait, Errege Jauregiko emanaldiak.
Errege Kaperako bostekoaren zuzendari
artistikoa zen Arturo Saco del Valleren bitartez kontaktatu zuten Albinarekin
Jauregian aritzeko. Eta birritan ihardun zuen arrasatearrak bere artea
errege-erreginari eta horien gonbidatuei
eskaintzen. Nirekin izandako solasaldian -1977ko abenduaren 31an Deia
egunkarian agertua- honakoa esan zidan:
“Madrilgo Palacio Real-ean eman ziren azken
bi kontzertuak neureak izan ziren. Azken aurrena Alfontso XIII erregearen
urtebetetzean; azkena, Cuerpo Diplomático delakoari eginiko harrera ekitaldi
batean”
Datu horiei jarraiki, bila aritu nintzen
hemeroteketan eta bi kontzertuen aipamenak aurkitu nituen. “ABC” Madrilgo egunkariak, 1930eko maiatzaren
18an eman zuen ezagutzera, bezperan Alfontso XIIIaren urtebetetzean eskainitako
jai handi eta jendetsua. Lau orrialdetako kronika zabalean denetariko
zehazkizunak azaltzen dira eta 28. orrialderaino iritsi behar da “Un
interesante concierto” azpitituluko ataltxoa aurkitzeko. Osoa aldatu nahi dut
hona, izan ere hura – ezer iragarri gabe, jakina- erregeak Madrileko Jauregian
ospatuko zuen azkena gertatu baitzen. Gainera, kontzertua izan zuten Jauregira
gonbidatutako ehunka pertsonalitatek dastatutako azken erakargarria.
“Cuando
finalizó el banquete, el Rey y los demás varones presentes pasaron al salón de
Columnas para fumar y tomar el café. La Reina y las demás damas trasladáronse a
la sala de Carlos III para conversar. A las once y cuarto de la noche
coincidieron todos en la sala de Gasparini para asistir a un concierto que
dieron dos jóvenes y bellas artistas, de exquisito temperamento, las señoritas
Pilar Cavero pianista y Albina Madinaveitia, violinista, con el Sr. Zabaleta.
El concierto se desarrolló con arreglo al siguiente programa:
Variaciones
pastorales,
de S. Rousseau, por el Sr. Zabaleta; Minuetto, de Mozart y Siciliana y Rigodón,
de Francoeur, por las señoritas Albina Madinaveitia y Pilar Cavero; Pastoral
variada, de Mozart y La hilandera, de Mendelssohn, por la señorita
Pilar Cavero; Siciliana, de
Respighi, Giga, de Corelli y Torbellino, de Salzedo, por el Sr.
Zabaleta; La Cajita de música, de Liadow, y Danza de El Amor Brujo,
de Falla, por la señorita Pilar Cavero; y Habanera, de Ravel, y Danza
de La Vida breve, de Falla, por las señoritas Albina Madinaveitia y Pilar
Cavero.
La señorita
Madinaveitia lucía precioso traje color malva, y Pilar Cavero un vestido color
de rosa. Tanto ellas como el señor Zabaleta fueron muy felicitados al final. A
las doce de la noche finalizó el concierto. Las Reales personas se retiraron
entonces a sus habitaciones particulares y los invitados siguieron unos
momentos en los salones de Palacio. En éste, criados de Caballerizos, a la
Federica, cubrían la escalera principal”
Zabaleta jauna,
jakina, Nikanor Zabaleta arpa jole donostiarra zen. Jauregiko morroiak
federikar estilora janzten ziren, hots,
Prusiako Federiko Handiaren garaikoak bezala. Ikusi dugu, beraz, nola
eratu zen erregearen azken urtebetetzeko jai musikala, eta Albina Madinabeitiak
Errege Jauregian emandako lehen kontzertua. Victoria Eugenia erreginak eskumuturreko bat oparitu zion
biolin jole arrasatearrari.
Bigarrena, berriz,
1931ko urtarrilaren 2an izan zen, eta Madrilen ziren enbaxadore eta goi kargu
diplomatikoentzat Espainiako errege-erreginak eskainitako harrera ekintzan izan
zen. “ABC” egunkariak biharamunean honela zioen:
“A
continuación la Real Familia y todos los demás presentes pasaron a la sala de
Gasparini para asistir al concierto. Allí, junto a los Soberanos, sentáronse en
primer término las embajadoras y las esposas de los ministros
plenipotenciarios. El concierto se desarrolló con arreglo al siguiente
programa:
Danza eslava, de Dvorak, y Movimiento perpetuo, de Ries,
por las señoritas Albina Madinaveitia y Pilar Cavero; Los cuentos de Hoffman,
romanza, de Offenbach, y Le mariage des roses, de Franck, por la
señorita María Cristina Sánchez-Moreno; Rondó caprichoso, de
Mendelsshon, por la señorita Cavero; Amor y odio, tonadilla, de
Granados, y La marchenera, petenera, de M. Torroba, por la señorita
Sánchez-Moreno; El Vito, de Infante, por la señorita Cavero; La vida
breve, danza, de Falla, y Variaciones sobre un tema de Corelli, de
Tartini, por las señoritas Madinaveitia y Cavero. Acompañó al piano el maestro
Saco del Valle. Todos fueron muy aplaudidos.
Por último,
los invitados pasaron nuevamente al comedor de gala, donde se sirvió el buffet.
Allí Sus Majestades y Altezas continuaron en amena conversación con unos y
otros. Cerca de la una de la madrugada la Real Familia retiróse a sus
habitaciones particulares y los miembros del Cuerpo Diplomático abandonaron
seguidamente Palacio por la escalera principal, que ofrecía, con los criados
vestidos de gala, cubriéndola enteramente, hermoso golpe de vista”
Kontzertu ostean
Alfontso XIII.ak beste oparitxo bat luzatu zion Albinari eta zoriondu zuen bere
maila artistikoarengatik. Areago,
hurrengo batean ere Jauregian ikusi nahi zuela adierazi zion. Baina hori ez zen
gertatu eta gau hartakoarekin amaitu zen Espainiako errege sendiak Jauregian
eratutako emanaldi artistikoen zerrenda. Urteko apirilaren 14an Errepublika
aldarrikatu zen eta borboiek erbesterako bidea hartu behar izan zuten. Pilar Caverok ere huraxe izan zuen bere karrerako azken kontzertua. Maitasunak erretiratu zuen eszenategietatik, Tolosara ezkondu eta bizitza pribatuaren aldeko apustua egin ondoren. Handik gutxira Albinak berak egingo zuen bezala. Hori hurrengo ekarpenean ikusiko dugu.
Errege-Jauregiko
kontzertu horien ostean Albina Madinabeitiaren ospea biderkatu egin zen eta
Madrileko zenbait goi pertsonaiaren etxeetan eratzen ziren jaietara gonbidatzen
zuten. Horrela, gizarte kronikako izar bat bilakatu zen Albina gaztea, garaiko
aldizkari eta egunkarietan maíz irakur daitekeenez.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina