Arrasateko historian emakume gutxi
izango da, Albina Madinabeitiaren ospe mailara iritsi direnak. Estatu osora
irradiatu zuen biolin jole handiak bere kalitatea gazte-gaztetatik, eta oso
ekarpen baliotsua izan zen arrasatearrarena. Denboraren joanak erdi estali
dizkigu Albinaren lorpenak eta emakume aparta izan zelako iruditu zait egokia
dela – agian justiziakoa dela esan beharko nuke- txoko honetan toki bat ematea
gure herrikidearen ibilbide artistikoari.
Albina Madinabeitia, 1977an |
Ekin diot Albina Madinabeitiaren gaineko bizitzaren zertzeladak
eskaintzeari, Arrasateko
emakume honen ibilbide artistikoa irakurleei
hurbiltzearren. Honako hauek dira kapituluak:
1.- Arrasatetik Bartzelonara
2.- "Aurrera, Albinita, aurrera!”
3.- Sarasate Saria
4.- Fernandez Bordasen ikasle eta irratiko izarra
5.- Jose Mardones diboarekin
6.- Pilar Caverorekin bikote ospetsua. Errege-erreginarekin
7.- Errepublikaren alde. Ezkontza. Musikan jarraitzeri uko
8.- Espainiako Orkestra Nazionala. Arrasaten, Madrileko Orkestrarekin.
9.- Azken urteak Arrasaten
Aurrekoan Albina errege-erreginarekin
ikusi dugu birritan Madrilen, Jauregian. Errregeak hurrengo baterako gonbitea ere egin zion,
baina ez zen aukerarik izan… Bigarren Errepublika etorri baitzen, 1931an. Arrasatearrak,
dena den, bere artea goi mailako ekintza solidarioetarako eskaintzen jarraitu zuen
eta horrela erregimen politiko berriaren alde estreinatu zen.2.- "Aurrera, Albinita, aurrera!”
3.- Sarasate Saria
4.- Fernandez Bordasen ikasle eta irratiko izarra
5.- Jose Mardones diboarekin
6.- Pilar Caverorekin bikote ospetsua. Errege-erreginarekin
7.- Errepublikaren alde. Ezkontza. Musikan jarraitzeri uko
8.- Espainiako Orkestra Nazionala. Arrasaten, Madrileko Orkestrarekin.
9.- Azken urteak Arrasaten
ERREPUBLIKAREN ALDE
Ikusi ahal izan dugu Albina hainbat
ekintzaren aldeko emanaldi artistikotan, eta oraingoan 1932ko urtarrilean
izandakoa ekarri nahi dut gogora, Madrilen burutua. Horren gaineko berri eman
nuen lehen aldiz “1949arrasate” nire blogean (1) Kontzertu
solidarioa 1932ko urtarrilaren 24an izan zen eta Errepublikako Etxearen eskolak
laguntzea zuen helburu nagusia. Alcala Zamora gobernu buruak presiditu zuen
emanaldia. Albina Madinabeitia izan zen izarrik dirdiratsuena Teatro
Español-ean. Irakur dezagun zer zioen “La Libertad” egunkariak,
urtarrilaren 26ko edizioan:
“Un excelente
concierto celebrado el domingo en el teatro Español sirvió para confirmar a la
señorita Albina Madinabeitia en la fama y prestigio que anteriormente había
conquistado. Tratábase de un festival artístico a beneficio de las escuelas de
la Casa de la República, y en él, como la parte más importante, un recital de
violín por la artista mencionada, acompañada al piano por la señorita Gloria de
Loizaga.
La bella
“Sonata en re” de Turina, ejecutada con perfección de aire, gracia y belleza de
sonido, ganó aplausos muy prolongados a la magnífica artista. Pero donde mostró
de manera espléndida sus facultades de dominio del instrumento en todos sus
recursos y dificultades fue en las obras de los grandes virtuosos del violín,
que ejecutó a maravilla, no solo venciendo con aparente y ágil facilidad los
pasajes más comprometidos sino expresando y matizando con singular y personal
emoción, unida al más profundo respeto y cuidado de las partituras, siempre con
limpio y puro sonido, lo mismo en los más dulces y delicados momentos que en
los pasajes de energía e intensidad. Así el “Concierto” de Vivaldi,; el
“Preludio” de Bach-Kreisler; la “Romanza
andaluza” de Sarasate, y el “Scherzo tarantela” de Wienawsky. Y como ejemplo de
interpretación poética el “Ave María” de
Schubert y el “Minuetto” de Brahms, ejecutado este último con la más bella
interpretación que de él hemos jamás oído. El público, entusiasmado, aplaudió
clamorosamente a la bellísima y genial violinista, y obligó a salir,
compartiendo los aplausos muy merecidamente, a la excelente pianista señorita
Gloria de Loizaga.
Fue un
concierto excelente. Con una aportación genial que hizo Manuel Machado, leyendo
algunas bellísimas poesías”
EZKONTZA
Albina Madinabeitia 1932ko ekainaren 24an
ezkondu zen, Arantzazun, Bilboko Frantzisko Velar Jauregibeitiarekin. Beti esan dut
data hori dela biolin jole arrasatearraren bizitza artistikoaren inflexio puntu
erabakigarria. Bi Albina dira: ezkon aurrekoa eta gerokoa. Ezkontzarekin sakrifikatu egin zuen, guztiz, punterengo bere arlo artistikoa. Sendia ipini zuen lehentasunen artean eta eszenategietako lehen figura izatetik ostrazismora baztertu zen. Aurreko ekarpenean ikusi genuen bezala, Pilar Cavero bere lagunak - primerako piano jolea- bide berdina hartu zuen, Tolosara ezkondu baitzen eta aurrerantzean eszenategietara igotzeari uko egin zion. Pilarrek betiko egin zuen. Albinak, aldiz,... Baina utz dezadan geroko, Albinarekin jazotakoa ikustea.
Madrileko “Ritmo” musika aldizkarian ondoko
albistea agertu zen 1932ko martxoaren 15ean: “La
encantadora violinista Albina Madinabeitia, en concierto extraordinario
celebrado en la Cultural, interpretó entre otras obras la “Sonata en fa mayor”
de Beethoven, la de Grieg en do menor y la de Turina en re. Colaboró con la
gran violinista la excelente pianista Gloria Laizola, que dió considerable
realce a su parte, no de acompañante sino de eficaz colaboradoora.
Albina Madinabeitia – que se despide
temporalmente del público por razones familiares- fue como Gloria Laizola,
objeto de cariñosas demostraciones de afecto”
Zabalago eta aberatsagoa zen bere kronikan
“ABC” egunkariko A.M.C musika kritikoak, 1932ko martxoaren 3an:
“En sesión
extraordinaria y en el teatro de la Comedia, se reunieron ayer los asociados de
la Cultural, para deleitarse oyendo, una vez más, a la joven, admirable y
admirada Albina Madinaveitia, violinista de primer rango, según es sabido, que
actuaba en compañía de la excelente pianista Gloria Loizaga. Hace cuatro meses
Albina inauguró las reuniones de la Sociedad Filarmónica.
El aplauso más
efusivo la acogió aquella tarde, como la acogió ayer y como la ha acogido
siempre, porque criatura más mimada de los públicos no es conocida. Sus méritos
artísticos son grandes y el público, no solo no se los ha negado, sino que la
ha colocado entre las violinistas notables que en los últimos años han
desfilado por Madrid: Alma Moodye, Noela Cousin…
Pero ni en la
tarde del 28 de octubre ni en la de ayer llevó al programa la sonata que debía
llevar, la “Sonata a Kreutzer” y no precisamente la del excelso Beethoven sino
la de Tolstoi. El episodio de la novela rusa que nos presenta al violinista
enamorado evocando la figura del amor de sus amores mientras ejecuta la famosa
sonata, podría reproducirse en la gentil y bella violinista, porque… Guárdenos
el secreto el lector: Albina Madinaveitia se despedía ayer de la vida de
soltera. Se casa y era el de ayer su último recital. Ahora se va a Mondragón,
para estar cerca de Bilbao, donde probablemente un coro de amigos cante al
prometido lo del un día popular sainete: “Buena chica te llevas, picaronazo”
Y a contraer
matrimonio y a ser todo lo feliz que merece y desea el público, que la admira y
quiere. Precisamente en este último concierto Albina se presentaba con algo
simbólico cerca: la mismísima Gloria; una Gloria viviente y palpitante: Gloria
Loizaga, en fin, excelente y prestigiosa pianista, feliz intérprete, con
Albina, de las sonatas “en fa mayor” de Beethoven, la en “do menor” de Grieg, y
la “en re” de Turina; obras que aplaudió con entusiasmo la concurrencia, porque
ambas artistas se hicieron dignas de tan magno homenaje.
Además Albina
cantó más que ejecutó en el violín la “Romanza andaluza” de Sarasate, y el
“Preludio” y “Allegro” de Pugnani-Kreisler, esas bellísimas páginas que tan
bien encajan en temperamentos artísticos y técnica tan asombrosa como la de
esta discípula predilecta de Fernández Bordas. De propina oímos la “Copla de
jota” de Falla.
Fue tarde de
flores, palmadas y enhorabuenas para la ilustre violinista, un día pensionada
de la Diputación de Guipúzcoa; premio Sarasate de nuestro Conservatorio y
caritativa concertista para los enfermos en los hospitales de su tierra”
Eta “El Heraldo de
Madrid” egunkariarekin amaitu nahi dut agur-kontzertu haren gain honela
adierazten baitzuen martxoaren 3ko edizioan:
“La maestría
de Albina Madinabeitia, la gran violinista vasca, hace pensar por su precoz
seguridad, más todavía que en un mérito conseguido por el estudio, en una
virtud excepcional heredada y señera de la aptitud musical de su raza. Esta
filiación artística aparece corroborada en singular por el predominio en su
arte de los valores serios y positivos – consistencia, firmeza, intensidad-
sobre otros más superficiales y efectistas.
En su justo
homenaje a Albina Madinabeitia, la concurrencia puso efusiones de despedida,
por ser probablemente el último concierto de esta artista, a quien ni su rápida
carrera ni sus éxitos, que tanto honran a su maestro el ilustre Fernández
Bordas, logran retenerla en su triunfal camino, dispuesta a trocar el laurel
por el azahar, y el amor al arte… por la epístola de San Pablo. ¡Estas mujeres
españolas!”
Madrileko “El Sol” egunkariak, 1932ko
apirilaren 20koan ematen zuen ezagutzera, Albina Madinabeitiarekin ezkontzeko
hitza Frantzisko Velar Jauregibeitiak Arrasaten
agindu zuela. Eta ekainaren 25ean
zioen, berriz, oso modu laburrean honela zekarren albistea:
“En el Santuario de Aránzazu han contraído
matrimonio la excelente violinista Albina Madinaveitia y el joven bilbaíno D.
Francisco Velar”
Bikoteari seme bakarra – Yon- 1933ko maiatzean jaio zitzaion. Baina aurki
zirkunstantziek zeharo aldarazi zuten senar-emaztearen egoera. Albinari berari ematen diot hitza, berak azal
diezagun nola amaitu zen hura guztia:
“Estando
todavía en Madrid y con 23 años llegó un bilbaíno que no tenía nada que ver con
la música y me casé con él, yéndonos a vivir a Bilbao. Cuando estalló la guerra
todos nos tuvimos que ir y cuando regresé me encontré la casa vacía y sin
marido. El maestro Arambarri se enteró que estaba allí y aunque había
renunciado a la vida artística por mi marido y mi hijo, me propuso tocar en la
Orquesta Sinfónica de Bilbao. Al día siguiente ya estaba ensayando.
Una
experiencia repetida porque a los ocho meses él regresó y volví a dejar el
violín; y es que yo siempre he antepuesto la mujer a la artista. Claro que,
como él se marchó de nuevo, la artista tuvo que resurgir para poder sobrevivir" (2)
FRANTZISKO VELAR JAUREGIBEITIA
Aitortu behar dut inkognita bat izan dela
beti niretzat eta, ausartuko nitzateke esatera, arrasatearrentzat oro har.
Albinaren senarra. Nor zen? Zer ofizio zuen? Kasu hauetan gertatzen den moduan,
denetariko esamesak izan dira Frantzisko Velar Jauregibeitiaren inguruan. Nik oraingo
idazki honetan zalantza batzuk argituko ditut, gizon haren identitatea
zentratzeko balio duten zenbait datu eskainiz.
Frantzisko Velar Jauregibeitia 1899ko
apirilaren 2an jaio zen Bilbon eta ofizioz kontularia zen. EAJ-PNVko militantea
genuen. Badirudi Madrilen bizi izan zela, ia-ia Albinarekin ezkondu arte. Behintzat,
hori ondoriozta daiteke 1932ko idazki batetik, Madrileko Euskal Etxeko
bazkidetzatik baja eman dela BBBko presidenteari azaltzen dionean, elkarte
hartan ikurriña kentzea erabaki dela argudiatuz. Oso militante aktiboa zen, eta
BBB eta EBBrekiko harreman estua zuenez gero, Arrasateko Batzokiak kontsultak
Velarren bitartez bideratu zituen, 1932-35 urteetan. EAJ alderdiaren esanetara
jarri zen gerra piztu bezain laster eta 1937an Eusko Jaurlaritza sortzean Barne
Saileko idazkaria izendatu zuten baina aurki Ogasun Sailera aldatu zen,
aholkulari tekniko gisa. Ez zen hor amaitu Velarren ibilbide politikoa, izan
ere urte hartako ekainean Kultura eta Justizia Saileko Justizia idazkaritzan
ikus dezakegu, Jesus Maria Leizaolaren aginduetara.
Erbesteko bidea hartu zuen 1937an bertan eta
Baionan daukagu, beti Eusko Jaurlaritzaren funtzionario moduan. 1938an, eta
Eusko Jaurlaritzaren Ogasun Sailak hala erabakita, Frantzisko Velar Banco de
Bilbaoko kontseilari izendatu zuten. Diodan bitxikeria bezala, notarioaren
aurrean bankuaren izenean aritu zena Telesforo Aranzadi Unamuno zientzia gizon
bergararra izan zela.
Erbestean, besteak beste, Manuel Irujoren
idazkaria izan genuen Frantzisko Velar, eta berari egokitu zitzaion, beste
lanen artean, Eusko Jaurlaritzaren Pariseko egoitzako artxiboa gordetzea eta
sailkatzea, Frantziako Capbretonen, 1939an. Alemanak 1940ean Frantzian sartu
zirenean, lurperatu egin zuten artxiboa baina, bada ezpada ere, azkenik su eman
zioten (3)
Halaber, Velar Jauregibeitia Kongresuko euskal parlamentarioen bulegoko burua
izan zen, presoen elkar trukerako (4)
Ordurako, Albina
Madinabeitiak zeru desberdinetako babespean bilatzen zuen bidea,
senarrarengandik banantzea adierazi zion arazoari aurre egin asmoz. Baina hori hurrengo
ekarpenean ikusiko dugu.
Argazkiak: JMVM, Sabino Arana Fundazioa (Velarren karneta)
Argazkiak: JMVM, Sabino Arana Fundazioa (Velarren karneta)
(2) Diario Vasco (Gloria Abanda
Cendoya) 1991-07-07
(3) Manuel Irujoren artxiboa.
Euskomedia.
(4) Frantzisko Velar
Jauregibeitiari buruzko datu dokumentatuak Sabino Arana Fundazioan aurkitu
ditut eta modu berezian Iñaki Goiogana artxibozainari azaldu nahi diot eskerrona.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina