apirila 13, 2019

ALBINA MADINABEITIA. Errepublikarekin. Ezkontza


Arrasateko historian emakume gutxi izango da, Albina Madinabeitiaren ospe mailara iritsi direnak. Estatu osora irradiatu zuen biolin jole handiak bere kalitatea gazte-gaztetatik, eta oso ekarpen baliotsua izan zen arrasatearrarena. Denboraren joanak erdi estali dizkigu Albinaren lorpenak eta emakume aparta izan zelako iruditu zait egokia dela – agian justiziakoa dela esan beharko nuke- txoko honetan toki bat ematea gure herrikidearen ibilbide artistikoari. 
Albina Madinabeitia, 1977an
 Ekin diot Albina Madinabeitiaren gaineko bizitzaren zertzeladak eskaintzeari, Arrasateko emakume honen ibilbide artistikoa irakurleei hurbiltzearren. Honako hauek dira kapituluak:
Aurrekoan Albina errege-erreginarekin ikusi dugu birritan Madrilen, Jauregian.  Errregeak hurrengo baterako gonbitea ere egin zion, baina ez zen aukerarik izan… Bigarren Errepublika etorri baitzen, 1931an. Arrasatearrak, dena den, bere artea goi mailako ekintza solidarioetarako eskaintzen jarraitu zuen eta horrela erregimen politiko berriaren alde estreinatu zen.
ERREPUBLIKAREN ALDE
Ikusi ahal izan dugu Albina hainbat ekintzaren aldeko emanaldi artistikotan, eta oraingoan 1932ko urtarrilean izandakoa ekarri nahi dut gogora, Madrilen burutua. Horren gaineko berri eman nuen lehen aldiz “1949arrasate” nire blogean (1) Kontzertu solidarioa 1932ko urtarrilaren 24an izan zen eta Errepublikako Etxearen eskolak laguntzea zuen helburu nagusia. Alcala Zamora gobernu buruak presiditu zuen emanaldia. Albina Madinabeitia izan zen izarrik dirdiratsuena Teatro Español-ean.  Irakur dezagun zer zioen “La Libertad” egunkariak, urtarrilaren 26ko edizioan: 

“Un excelente concierto celebrado el domingo en el teatro Español sirvió para confirmar a la señorita Albina Madinabeitia en la fama y prestigio que anteriormente había conquistado. Tratábase de un festival artístico a beneficio de las escuelas de la Casa de la República, y en él, como la parte más importante, un recital de violín por la artista mencionada, acompañada al piano por la señorita Gloria de Loizaga.

La bella “Sonata en re” de Turina, ejecutada con perfección de aire, gracia y belleza de sonido, ganó aplausos muy prolongados a la magnífica artista. Pero donde mostró de manera espléndida sus facultades de dominio del instrumento en todos sus recursos y dificultades fue en las obras de los grandes virtuosos del violín, que ejecutó a maravilla, no solo venciendo con aparente y ágil facilidad los pasajes más comprometidos sino expresando y matizando con singular y personal emoción, unida al más profundo respeto y cuidado de las partituras, siempre con limpio y puro sonido, lo mismo en los más dulces y delicados momentos que en los pasajes de energía e intensidad. Así el “Concierto” de Vivaldi,; el “Preludio” de Bach-Kreisler;  la “Romanza andaluza” de Sarasate, y el “Scherzo tarantela” de Wienawsky. Y como ejemplo de interpretación poética el  “Ave María” de Schubert y el “Minuetto” de Brahms, ejecutado este último con la más bella interpretación que de él hemos jamás oído. El público, entusiasmado, aplaudió clamorosamente a la bellísima y genial violinista, y obligó a salir, compartiendo los aplausos muy merecidamente, a la excelente pianista señorita Gloria de Loizaga. 
Albina, Manuel Machado, Gloria Loizaga

Fue un concierto excelente. Con una aportación genial que hizo Manuel Machado, leyendo algunas bellísimas poesías

EZKONTZA
Albina Madinabeitia 1932ko ekainaren 24an ezkondu zen, Arantzazun, Bilboko Frantzisko Velar Jauregibeitiarekin. Beti esan dut data hori dela biolin jole arrasatearraren bizitza artistikoaren inflexio puntu erabakigarria. Bi Albina dira: ezkon aurrekoa eta gerokoa. Ezkontzarekin sakrifikatu egin zuen, guztiz, punterengo bere arlo artistikoa. Sendia ipini zuen lehentasunen artean eta eszenategietako lehen figura izatetik ostrazismora baztertu zen. Aurreko ekarpenean ikusi genuen bezala, Pilar Cavero bere lagunak - primerako piano jolea- bide berdina hartu zuen, Tolosara ezkondu baitzen eta aurrerantzean eszenategietara igotzeari uko egin zion. Pilarrek betiko egin zuen. Albinak, aldiz,... Baina utz dezadan geroko, Albinarekin jazotakoa ikustea.

Madrileko “Ritmo” musika aldizkarian ondoko albistea agertu zen 1932ko martxoaren 15ean: “La encantadora violinista Albina Madinabeitia, en concierto extraordinario celebrado en la Cultural, interpretó entre otras obras la “Sonata en fa mayor” de Beethoven, la de Grieg en do menor y la de Turina en re. Colaboró con la gran violinista la excelente pianista Gloria Laizola, que dió considerable realce a su parte, no de acompañante sino de eficaz colaboradoora.

Albina Madinabeitia – que se despide temporalmente del público por razones familiares- fue como Gloria Laizola, objeto de cariñosas demostraciones de afecto” 

Zabalago eta aberatsagoa zen bere kronikan “ABC” egunkariko A.M.C musika kritikoak, 1932ko martxoaren 3an: 

“En sesión extraordinaria y en el teatro de la Comedia, se reunieron ayer los asociados de la Cultural, para deleitarse oyendo, una vez más, a la joven, admirable y admirada Albina Madinaveitia, violinista de primer rango, según es sabido, que actuaba en compañía de la excelente pianista Gloria Loizaga. Hace cuatro meses Albina inauguró las reuniones de la Sociedad Filarmónica. 

El aplauso más efusivo la acogió aquella tarde, como la acogió ayer y como la ha acogido siempre, porque criatura más mimada de los públicos no es conocida. Sus méritos artísticos son grandes y el público, no solo no se los ha negado, sino que la ha colocado entre las violinistas notables que en los últimos años han desfilado por Madrid: Alma Moodye, Noela Cousin…

Pero ni en la tarde del 28 de octubre ni en la de ayer llevó al programa la sonata que debía llevar, la “Sonata a Kreutzer” y no precisamente la del excelso Beethoven sino la de Tolstoi. El episodio de la novela rusa que nos presenta al violinista enamorado evocando la figura del amor de sus amores mientras ejecuta la famosa sonata, podría reproducirse en la gentil y bella violinista, porque… Guárdenos el secreto el lector: Albina Madinaveitia se despedía ayer de la vida de soltera. Se casa y era el de ayer su último recital. Ahora se va a Mondragón, para estar cerca de Bilbao, donde probablemente un coro de amigos cante al prometido lo del un día popular sainete: “Buena chica te llevas, picaronazo” 

Y a contraer matrimonio y a ser todo lo feliz que merece y desea el público, que la admira y quiere. Precisamente en este último concierto Albina se presentaba con algo simbólico cerca: la mismísima Gloria; una Gloria viviente y palpitante: Gloria Loizaga, en fin, excelente y prestigiosa pianista, feliz intérprete, con Albina, de las sonatas “en fa mayor” de Beethoven, la en “do menor” de Grieg, y la “en re” de Turina; obras que aplaudió con entusiasmo la concurrencia, porque ambas artistas se hicieron dignas de tan magno homenaje.

Además Albina cantó más que ejecutó en el violín la “Romanza andaluza” de Sarasate, y el “Preludio” y “Allegro” de Pugnani-Kreisler, esas bellísimas páginas que tan bien encajan en temperamentos artísticos y técnica tan asombrosa como la de esta discípula predilecta de Fernández Bordas. De propina oímos la “Copla de jota” de Falla. 

Fue tarde de flores, palmadas y enhorabuenas para la ilustre violinista, un día pensionada de la Diputación de Guipúzcoa; premio Sarasate de nuestro Conservatorio y caritativa concertista para los enfermos en los hospitales de su tierra” 

Eta “El Heraldo de Madrid” egunkariarekin amaitu nahi dut agur-kontzertu haren gain honela adierazten baitzuen martxoaren 3ko edizioan: 

“La maestría de Albina Madinabeitia, la gran violinista vasca, hace pensar por su precoz seguridad, más todavía que en un mérito conseguido por el estudio, en una virtud excepcional heredada y señera de la aptitud musical de su raza. Esta filiación artística aparece corroborada en singular por el predominio en su arte de los valores serios y positivos – consistencia, firmeza, intensidad- sobre otros más superficiales y efectistas.
En su justo homenaje a Albina Madinabeitia, la concurrencia puso efusiones de despedida, por ser probablemente el último concierto de esta artista, a quien ni su rápida carrera ni sus éxitos, que tanto honran a su maestro el ilustre Fernández Bordas, logran retenerla en su triunfal camino, dispuesta a trocar el laurel por el azahar, y el amor al arte… por la epístola de San Pablo. ¡Estas mujeres españolas!” 

Madrileko “El Sol” egunkariak, 1932ko apirilaren 20koan ematen zuen ezagutzera, Albina Madinabeitiarekin ezkontzeko hitza Frantzisko Velar Jauregibeitiak Arrasaten  agindu zuela. Eta  ekainaren 25ean zioen, berriz, oso modu laburrean honela zekarren albistea: 

“En el Santuario de Aránzazu han contraído matrimonio la excelente violinista Albina Madinaveitia y el joven bilbaíno D. Francisco Velar” 

Bikoteari seme bakarra – Yon-  1933ko maiatzean jaio zitzaion. Baina aurki zirkunstantziek zeharo aldarazi zuten senar-emaztearen egoera.  Albinari berari ematen diot hitza, berak azal diezagun nola amaitu zen hura guztia: 
Frantzisko- Pantzeska- Velar. Eusko Jaurlaritzaren karneta

“Estando todavía en Madrid y con 23 años llegó un bilbaíno que no tenía nada que ver con la música y me casé con él, yéndonos a vivir a Bilbao. Cuando estalló la guerra todos nos tuvimos que ir y cuando regresé me encontré la casa vacía y sin marido. El maestro Arambarri se enteró que estaba allí y aunque había renunciado a la vida artística por mi marido y mi hijo, me propuso tocar en la Orquesta Sinfónica de Bilbao. Al día siguiente ya estaba ensayando. 

Una experiencia repetida porque a los ocho meses él regresó y volví a dejar el violín; y es que yo siempre he antepuesto la mujer a la artista. Claro que, como él se marchó de nuevo, la artista tuvo que resurgir para poder sobrevivir" (2)  

FRANTZISKO VELAR JAUREGIBEITIA
Aitortu behar dut inkognita bat izan dela beti niretzat eta, ausartuko nitzateke esatera, arrasatearrentzat oro har. Albinaren senarra. Nor zen? Zer ofizio zuen? Kasu hauetan gertatzen den moduan, denetariko esamesak izan dira Frantzisko Velar Jauregibeitiaren inguruan. Nik oraingo idazki honetan zalantza batzuk argituko ditut, gizon haren identitatea zentratzeko balio duten zenbait datu eskainiz. 

Frantzisko Velar Jauregibeitia 1899ko apirilaren 2an jaio zen Bilbon eta ofizioz kontularia zen. EAJ-PNVko militantea genuen. Badirudi Madrilen bizi izan zela, ia-ia Albinarekin ezkondu arte. Behintzat, hori ondoriozta daiteke 1932ko idazki batetik, Madrileko Euskal Etxeko bazkidetzatik baja eman dela BBBko presidenteari azaltzen dionean, elkarte hartan ikurriña kentzea erabaki dela argudiatuz. Oso militante aktiboa zen, eta BBB eta EBBrekiko harreman estua zuenez gero, Arrasateko Batzokiak kontsultak Velarren bitartez bideratu zituen, 1932-35 urteetan. EAJ alderdiaren esanetara jarri zen gerra piztu bezain laster eta 1937an Eusko Jaurlaritza sortzean Barne Saileko idazkaria izendatu zuten baina aurki Ogasun Sailera aldatu zen, aholkulari tekniko gisa. Ez zen hor amaitu Velarren ibilbide politikoa, izan ere urte hartako ekainean Kultura eta Justizia Saileko Justizia idazkaritzan ikus dezakegu, Jesus Maria Leizaolaren aginduetara.

Erbesteko bidea hartu zuen 1937an bertan eta Baionan daukagu, beti Eusko Jaurlaritzaren funtzionario moduan. 1938an, eta Eusko Jaurlaritzaren Ogasun Sailak hala erabakita, Frantzisko Velar Banco de Bilbaoko kontseilari izendatu zuten. Diodan bitxikeria bezala, notarioaren aurrean bankuaren izenean aritu zena Telesforo Aranzadi Unamuno zientzia gizon bergararra izan zela. 

Erbestean, besteak beste, Manuel Irujoren idazkaria izan genuen Frantzisko Velar, eta berari egokitu zitzaion, beste lanen artean, Eusko Jaurlaritzaren Pariseko egoitzako artxiboa gordetzea eta sailkatzea, Frantziako Capbretonen, 1939an. Alemanak 1940ean Frantzian sartu zirenean, lurperatu egin zuten artxiboa baina, bada ezpada ere, azkenik su eman zioten (3) Halaber, Velar Jauregibeitia Kongresuko euskal parlamentarioen bulegoko burua izan zen, presoen elkar trukerako (4) 

Ordurako, Albina Madinabeitiak zeru desberdinetako babespean bilatzen zuen bidea, senarrarengandik banantzea adierazi zion arazoari aurre egin asmoz. Baina hori hurrengo ekarpenean ikusiko dugu.

Argazkiak: JMVM, Sabino Arana Fundazioa (Velarren karneta)


(2) Diario Vasco (Gloria Abanda Cendoya) 1991-07-07
(3) Manuel Irujoren artxiboa. Euskomedia.
(4) Frantzisko Velar Jauregibeitiari buruzko datu dokumentatuak Sabino Arana Fundazioan aurkitu ditut eta modu berezian Iñaki Goiogana artxibozainari azaldu nahi diot eskerrona.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina