Arrasateko frantziskotarren komentua, gaur egun eliza-kultuari itxita, loriazko uneak bizi izan zituen historian zehar 1582tik. Baita une zail eta ilunak ere, eta horietako bat da – 113 urteko tunel beltza- Mendizabal desamortizazioa deitutakoaren ondorioz iritsi zitzaiena. Istorioa, oro har, ezaguna den arren, gaur hona dakardan apuntea guztiz berria zen niretzat, arrazoi bikoitzarengatik. Lehena, “Fray Gerundio” izeneko aldizkarian irakurri nuena da. Aurreratzen dut aldizkaria satiraren haritik doala eta literatura egiten duela; beraz, Arrasateko frantziskotarrei buruz bertan esaten dena ez da errealitatetzat hartu behar. Baina “Fray Gerundio”ko orriek Arrasateko komentuaren egoera jarri zuten penintsulan, eta XIX. mendeko politiko liberal haren neurriak zalantzagarriak zirela oihukatu zen ozen.
“Fray Gerundio” aldizkariak Mendizabalen desamortizazioa errefusatu zuen beti, ez berez txarra zeritzaiolako baizik eta desamortizazioa gauzatzeko hautatutako bideak elizaren ondasunak herritarrei helarazteko balio ez zuelako. Eta, azkenean, “Fray Gerundio” zuzen zebilela frogatu ahal izan zen, estatuko gaur egungo hainbat sendiren aberastasunek Mendizabalen operazio hartan baitaukate sorburua. Baina hori beste arlo bateko gaia da. Bigarren arrazoia gaurko istorioa niretzat behintzat berria dela adierazteko, ekarpentxo honen amaiera aldera emango dut. Eta orain, noan aldizkaria eta Arrasateko frantziskotarren arteko lotura ikustera..
Carta del “Platiquillas” a “Tirabeque”. Convento de San Francisco de Mondragón, y agosto 2 de 1840
“Mi amigo Fr. Pelegrin Tirabeque: no he contestado antes a tu atenta del 14 de enero por no haber ocurrido cosa particular desde aquella fecha en el País Vascongado, más que el paso del general Balmaseda, y ahora al hallarse aquí nuestro amigo y protector Mendizabal tomando los baños que están aquí al pie del Campanzar. No pienses que es Campazas, el pueblo de tu buen amo y mi amigo Fr. Gerundio, sino Campanzar, un monte así llamado en este país.
No puedes figurarte, hermano Tirabeque, el sobresalto con que todos los padres de este santo convento recibimos la noticia de la llegada de nuestro exclaustrador a estos baños. En Mondragón estamos pero te aseguro que un dragón sin mon nos hubiera asustado menos que el hombre de septiembre; aunque a decir verdad, Pelegrín, tan dragón ha sido para nosotros Mon como Men, esto es como Mendizabal. Juan se llama, pero para nosotros tan bueno ha sido Juan como Pedro, y Pedro como Alejandro. El único a quien debemos el haber vuelto al claustro es a mi condiscípulo y amigo, el hermano Arrazola, a quien harás el favor de decir de mi parte, y aun de toda esta comunidad, que si gusta venir a descansar de las fatigas del ministerio entre sus amigos, aquí tiene una celda y una pobreza franciscana que le ofrecemos con la mejor voluntad, pues de la olla que comemos 20 que somos hasta el día, comeremos 21, que la olla de nuestro Padre San Francisco ya sabes tú lo que se le hace dar de sí”
Lehen begiradan, hizkera kriptiko samarra da “Platiquillas”ek erabili duena. Baina zentzua badu. Arrasateko komentuan artean Mendizabalen desamortizazioa aplikatu gabe zegoen. Nahiz eta 1835 eta 1836 artean monastegi eta kongregazio erlijiosoak ixteko eta horien ondasunak salgai jartzeko errege-agindu eta araudiak aldarrikatu ziren, Mendizabalen desamortizazioa deituraz ezagututakoa ez zen Arrasateko frantziskotarren kasuan 1840ko abenduaren 31ra arte exekutatu. Juan Alvarez Mendez (Mendizabal) zen politiko desamortizatzailea. Eta Mon? Alejandro Mon Menendez, Ogasun Ministroa izan zen 1837 eta 1838 urteetan. Hortik hitz jokoa, Men-Mon.
Lorenzo Arrazola |
Bestalde, “Platiquillas”ek aipatzen duen urtarrilaren 14ko eskutitza, “Fray Gerundio” aldizkarian data hartan Arrasaterako argitaratutakoa da, eta bertan albisteak eskatzen dizkio “Pelegrin Tirabeque”ek “Platiquillas”i. Azken horrek, goian ikusi dugun bezala, Balmaseda jenerala aitatzen du, urtarril eta abuztuaren bitartean Euskal Herritik igaro zela baieztatuz. Balmaseda jeneral karlista ezaguna zen Arrasaten, 1836ko abenduaren 17an bertan egon zelako. Jakin badakigu ere, Bergarako Itunarekin bat ez zetorrenez gerra bere aldetik egiten segitu zuela Burgos eta Araba arteko mugan, eta Arrasateko mutil ugarik joan behar izan zutela Balmasedaren tropei aurre egitera. Segitzen zuten gerraren azken txinpartek. Baina goazen Fray Gerundio” argitalpenaren deskribapenarekin:
“Al principio huíamos de él (Mendizabal) y él de nosotros, temiendo encontrarnos, como si él fuera para nosotros un vestiglo (1) y nosotros fuéramos para él unos endriagos (2) Mas sin duda que la divina providencia tiene destinadas estas provincias para ser el teatro de acaecimientos extraños y de fusiones originales. Ello es lo cierto que convencidas unas y otras partes de los perjuicios mutuos de este estado violento, nos hemos acercado, y a imitación del Convenio de Vergara, y también sin extrañas intervenciones, hemos pactado lo siguiente:
“Convenio celebrado en Mondragón, entre el Reverendísimo P. Guardián de San Francisco, en representación de toda su comunidad por un lado, y el Excmo. Sr. D. Juan Alvarez y Mendizabal, con todas sus consecuencias por otro.
Art. 1º. Las partes religiosas contratantes, conventuales del de nuestro seráfico Padre San Francisco de Mondragón, y en su nombre el Rmo. P.Mtro. Fr. Crisógono de Arrigoiconochotea, por la gracia de Dios y del Excmo. Sr. D. Lorenzo Arrazola, Guardián del mismo, se obligan por su parte a no horripilarse a la presencia del Excmo. Sr. D. Juan Alvarez Mendizabal, supresor de todas las órdenes religiosas de España.
Alvarez Mendez (Mendizabal) |
Art.3º Las partes claustículo-exclaustrantes se imponen la recíproca obligación de saludarse atenta y cortésmente siempre que de paseo o con cualquier otro motivo se encontraren, ofreciéndose alejar, cada vez que este saludo se verifique, recuerdos que pudieran ser odiosos para las parte estipulantes.
Art. 4º Se restablecen durante la temporada de baños las relaciones de amistad que por causas políticas bien conocidas se habían interrumpido entre estas dos grandes potencias.
Art. 5º En virtud del presente Convenio, el Sr. D. Juan Alvarez y Mendizabal queda facultado para entrar siempre que guste en el convento de San Francisco, sin temor de ser hostilizado, y sin pagar el derecho de tonelada; así como le queda al padre Guardián y cualquier otro religioso para entrar en el alojamiento de D. Juan Alvarez y Mendizabal, sin recelo de ser de nuevo exclaustrado y amortizado.
Dado en Mondragón, a 18 de julio de 1840. Firmado. Fr. Crisógono de Arrigoicochotea, Guardián. Firmado. Juan Alvarez y Mendizabal ex Ministro. Sello”
Alvarez Mendez (Mendizabal) ministro ohia zen, bai, gobernutik 1837an kendu baitzuten. Eta zergatik idazten dudan Alvarez Mendez (Mendizabal) azalduko dut, nahiz eta honez gero askok jakingo duten Juan de Dios Alvarez Mendez Chiclana de la Fronteran jaio zela, eta badirudi Mendez-en jatorria judutarra zela. Beraz, euskal jatorrizko abizen bat hartzea iruditu zitzaion egokiago. Horrela egin ere, eta bere ezkontza agirian Mendizabal jartzen du bigarren abizentzat … eta Bilbon jaioa zela dio. Artista bat pertsonaia, duda izpirik gabe. “Platiquillas”ek amaitzen zuen bere idazkia:
“Creo que convendrás conmigo, hermano Tirabeque, en que este convenio deja muy atrás al de Vergara por los elementos de que está pergeñado, y visto esto, pienso que ya nada de cuanto veamos en España debe causarnos admiración… Por lo demás, ningún perjuicio ha causado hasta ahora en el País la venida de Mendizabal a los baños, sino únicamente el haber tenido el dueño de ellos unir dos pilas para que él pudiera bañarse, porque las que tenía eran todas para hombres de los que comúnmente se usan. El primer día sí que nos dio un buen susto, pues oímos un sacudimiento de aguas tan espantoso que creímos que el mar se iba salir de sus límites. Y era Mendizabal que entraba en el baño. Ahora ya no asusta”
Modesto Lafuente |
Erreferentzietara joko dut eta begira zer idazten zuen “El Correo Nacional”ek 1840ko abuztuaren 4an. Garrantzitsua da data, Arrasateko eskutitza abuztuaren 11an kaleratutako “Fray Gerundio”n agertu baitzen, hau da hamar egun geroago. “El Correo Nacional”eko albistea aprobetxatuko al zuen “Fray Gerundio”k bere ekarpena egiteko? Berdin dio, oraingo honetarako:
“ No solo viven aquí en la mayor armonía fieles y sumisos al gobierno de la reina los que han emigrado de sus casas durante la guerra, y servido en nuestras filas, así como los que han combatido por D. Carlos, sino que en este momento moran en las provincias, y se pasean por ellas, con entera seguridad y recibiendo señales de hospitalidad y benevolencia los hombres más marcados por su oposición a las ideas de tolerancia y de conservación que predominan en el país.
… Pero hay más. El señor Mendizabal, el destructor de los frailes, se halla en el día en los baños de Santa Agueda, a cuyas inmediaciones hay un convento de frailes y todas las tardes se encuentran de paseo S.E y los reverendos. Y se saludan cortésmente sin que estos le dirijan ni una imprecación, y sin que aquel se crea amenazado en su libertad, ni en su conciencia, porque veinte pobres religiosos que viven de limosna mantengan abierto un templo, y aseado y en pie un modesto edificio que como tanto suntuoso convento, se hallaría por tierra si no lo habitasen estos inofensivos y venerables ancianos”
Beraz, jakin badakigu Juan Alvarez Mendez (Mendizabal) jauna – historiara bere izena daraman desamortizazioarengatik igaroko zena- Santa Agedan egon zela. Nik ezagutzen ditudanen artean, horixe da pertsonaia ospetsuen artean ur bainuak hartzera hurbildu zen lehena. Bost urte lehenago Isabel II erregina baino. Eta bere paseoetan, dirudienez, Mendizabal gurutzatu egiten zen frantziskotarrekin. Baliteke ere, bainuen jabea zen Ramon Mendia jauna bere bezeroei zerbitzu izpirituala eskaintzeko fraide haien bitartekotzaz baliatzea. Suposamendua da, hutsik.
Baina ziurtasun osoz esan dezakedana da, “Fray Gerundio”ren lemariari buruz, hau da, Modesto Lafuente Zamalloari buruz, lehen ere aritu naizela txoko honetan, Garibayren gain jardutean. Eta esatera ausartuko nintzateke, Modesto Lafuentek Arrasateko informazio zuzena izan zuela bere Espainiako Historia bilduma idazteko, 1850ean hasi eta 1866 bitartean publikatu zuena.
Desamortizazioari dagokionez, esan dudan bezala 1840ko abenduaren 31an atera ziren azken hogeita lau fraideak, Gipuzkoako Komandante Nagusiaren aginduari jarraiki. Beraiekin, artxiboa eta ornamentu sakratuak zeramatzaten.Herriko Udalak Arrasaten gera zitezen ahaleginak egin zituen arren, azkenik amore eman behar izan zuen. Frantziskotarrek 1954ko otsailaren 7an itzuli ziren. Mende luzeko bidean ondasun ugari kendu zitzaizkien, herritarren eskuetara joan ez zirenak.
(1) Munstro ikaragarria
(2) Hidra eta herensuge nahasiko munstroa
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