iraila 12, 2018

IGELEKO ITURRIA ETA GARBITOKIA. 1846

Iturria, gaur egun 
Igeleko Iturria, Iturriotz edo Kontzezinokoa. Izen horiekin agertzen da, oraindik ikus daitekeena. Arrasatek gero eta larriagoa zuen ur eskasiari eta gizarte premiei aurre egiteko, Deba ibaiaz bestaldeko iturria hurbildu nahi izan zuen hiribildurantz eta, halaber, garbitoki berri bat proiektatu zuen, ondoko orube batean.
Igeleko iturria, 1945ean, UCEMen orubean

1846ko irailaren 14an, Vicente Candido Barrutia alkateordearen lehendakaritzapean Arrasateko udal korporazioak gaia aztertu zuen ohiko bilkuran.  Badirudi hasierako ideia iturria herrira urreratzea zela, hain zuzen Kontzezinoko komentuaren aurrera. Baina ideia ez zen onartu, proiektua burutu zuen arkitektoak beste irtenbide bat planteatu zuen-eta.

Hona hemen egun hartako osoko bilkuraren aktan irakur daitekeena:

“Se dio cuenta del plano que D. Mariano José de Lascuráin, Arquitecto director de Caminos de esta provincia, formuló de orden del Sr. Presidente para el arreglo de la fuente de Agua dulce potable llamada de la Concepción, y su traslación al frente del Convento de la Concepción extramuros de esta villa y la construcción de un lavadero o alberque en otro punto, las condiciones y el coste aproximativo que asciende a veinte y seis mil ochocientos noventa y nueve reales.

Iturria, zubiz mendi aldeko muturrean
geratzen zen. 1950
Y enterado este Ayuntamiento lo resolvió en razón a que tenía que atravesar el agua, para llevarla al frente de dicho convento de la Concepción, según el proyecto del Ayuntamiento y del arquitecto Lascuráin, el cauce de la ferrería de Saldibar y del río principal de Salinas, exponiéndose a que se mezcle la agua de la fuente con las de cauce y río, además de que la entibiaría, perdiendo de este modo el mérito de la agua, que por ser muy delicada y que usa el vecindario es preciso tener mucho cuidado, quitando en esta operación de seguro un caudal inmenso como el que presupone dicho perito, exponiéndose a no conseguir el objeto principal del que es el de aproximar la fuente a la villa, conservando las aguas la primitiva pureza y teniendo además el antecedente de que el año de 1785 se retiró la fuente de la citada parte de acá del cauce de la ferrería y molino de Zaldibar en que estaba colocada al punto que hoy ocupa, sin duda porque se mezclaba con el agua de dicho cauce"

Beraz, proiektua ez zen eraman aurrera eta iturria, zegoen tokian utzi zuten. Laskurainek, ordea, garbitoki publikoaren egitasmoari ekin zion.

Eskuin aldeko erdialdean, eraikin zuri apaltxoa,
Kontzezinoko garbitoki publikoa
"Se acordó que se asegurarán las aguas en el mismo punto que ahora existe, haciendo las obras necesarias bajo la dirección del mencionado Perito Lascuráin y el alberque o lavadero al punto acá del cauce, en el espacio que hay entre la pared de la heredad de Don Indalecio Santa María y el camino carril que se dirige para la fuente, previo el oportuno permiso de la superioridad, para atender los gastos que las referidas obras ocasionarían”

Trenbideaz ezker aldera, garbitokia.
Kontzezinoko garbitoki publikoa, herriko besteekin alderatuta, bere egitura eta instalapenei dagokienez apal samar eta estilo diferentekoa zen. Izan al zen Laskurain haren egilea? Zalantza horretan nago, batez ere arkitektoaren garbitoki batzuen planoei erreparatuz. Bego hor galdera.
Bergarako Iturriozagako garbitokirako
Laskurainen planoa

Mariano Jose Laskurain Mutrikun 1792an jaiotako arkitektoa zen. Bergaran hil zen 1872. Ospe zabal samarra lortu zuen bere lanekin Gipuzkoan eta kanpoan ere bai. Gipuzkoako Bideetako Zuzendaria izan zen eta baita Donostiako Udal Arkitektoa ere. Bere beste obra batzuen artean Beasaingo San Martin de Loinazko basilika, Markinako hilerria eta Ondarroako Udaletxea daude.

Argazkiak: JMVM



iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina