martxoa 01, 2023

GASPAR MADINABEITIA MUSIKARI ARRASATEARRA



Gaspar Madinabeitia Altube

Historiak baditu bere alde argiak eta, gehienak, egoera zirriborrotsuak edo zeharo ezkutuak geratzen dira. Arrasateko musikaren historian Madinabeitia abizenak badu bere tokia – batez ere Albina biolin joleari esker. Inoiz aipatu dut Albinaren aita ere, Nazario. Baina sendi  horretan bada beste kide bat, Nazarioren anaia Gaspar, bere abentura musikala ere burutu zuena, eta bere izena moldeko hizkitan idatzi zen XIX. eta XX.enetako agerkari askotan. 

Miguel Madinabeitia Arrasateko historialari eta udal idazkariaren semea dugu Gaspar, eta honen gainean idatzi zuen aitak, “La Voz de Guipúzcoa” egunkarian, 1893ko ekainaren 12an Arrasatetik bidalitako idazkia: 

“Los periódicos de mayor circulación de España dijeron a la sazón que un joven, después de brillantes ejercicios, había obtenido una plaza vacante en la música del real cuerpo de Alabarderos. Ese joven era mi hijo y por más que no soy yo quién para cantar sus alabanzas, no me es posible, sin embargo, relegar al olvido un detalle de las circunstancias en que alcanzó el triunfo. 

Salió de Vitoria sin instrumento y con el uniforme más raído que tenía, porque no quisieron darle otro mejor. Llegado a Madrid supo que tenía que habérselas con ocho contrincantes provistos todos ellos de su correspondiente nuevo instrumento obtenido por tarjetas de recomendación. Mi hijo puso
Alabarderoen musika banda, desfilean
también en juego las muy pocas que tenía, y como si todos los almacenistas de instrumentos de Madrid obedecieran a una consigna, se lo negaron al pobre cazador de Llerena que iba tan mal rapado.

Situación angustiosa era la suya, sin instrumento con que presentarse al certámen, pero como suele decirse que Dios aprieta pero no ahoga, al fin no faltó una alma caritativa que consiguiera sacar de la música del Hospicio un instrumento. Con él se presentó en el salón de ejercicios, ante un público distinguido y respetable, donde se veía una pléyade de calvas y de bigotes y perillas de hombres encanecidos en las armas, en las letras y en las bellas artes. Mi hijo, pues, con su instrumento prestado en el Hospicio puso la pata a todos. ¡Todavía hay patria, Veremundo! Con tal motivo envío desde aquí el testimonio de mi profundo agradecimiento al señor director del Hospicio de Madrid” 

Gaspar Melchor Baltasar Madinabeitia Altube Arrasaten jaio zen,  noiz eta, noski, 1867ko Errege egunean, urtarrilaren 6. Norekin egin zituen lehen ikasketak?  Ziurrenik, orduko gehienak bezala, herriko organo jolearekin ekingo zien musika ikasketei; garai hartan Patrizio Herrasti zen. Ziurrenik, 1879tik ari zen herriko txarangan ihardungo zuen Donostiara aldatu arte.

Gipuzkoako hiriburuko musika bandan aritu zen Eta hori dakigu anekdota bat eman zelako 1889ko martxoaren 27an, Madinabeitiaren ospea – berak gura gabe- gradu batzuk igo zen egunean. Aipatu data horretan Donostiara Miarritzetik Ingalaterrako Victoria erregina etorri zen, Maria Cristina erreginari bisita bat egitera. Bi emakumeek Aiete jauregian bazkaldu zuten eta jarraian Konstituzioko  Plazako Udaletxera jaitsi ziren, bertan Donostiako herriak harrera ofiziala egin baitzien. Bertan Udal Musika Banda zegoen eta pieza batzuk jo zituen. Zeremoniak amaituta eta Ingalaterrako erregina bazihoala, Bandak “God save the Queen” himnoa interpretatu zuen. Ondokoak Gaspar Madinabeitiaren oroitzapenak dira, Donostiako prentsan 1920an argitaratuta: 

“En los “arkupes” o soportales de la Casa Consistorial, formando vial y rindiendo honores, se situó la banda de música, de la que formaba parte Madinabeitia, famoso mondragonés muy conocido en los anales de las orquestas españolas de aquellos y posteriores tiempos. Estaba la banda interpretando
Victoria eta Maria Cristina erreginak, 1889.03.27an
justamente el solemne y conocido himno inglés “God save the Queen”  - Dios salve a la Reina- cuando en el momento en que ésta pasaba a la altura de Madinabeitia, la avalancha de gente que se hallaba en los soportales se abalanzó tan impetuosamente sobre los músicos, que el mondragonés no pudo evitar dar un pisotón a la anciana soberana: pisotón que, dada la gran estatura, corpulencia y peso de Madinabeitia, no debió ser nada liviano. Por una vez, al menos, Dios no salvó a la reina del pisotón, a pesar del himno.

No sé si los anales de la pequeña historia del glorioso reinado recogieron este pequeño incidente, del que seguramente el facultativo de la real casa hubo de tener conocimiento y probable intervención en cuanto la reina llegó a Biarritz. Por su parte, los anales de la pequeña historia donostiarra lo silenciaron cautelosamente, considerando, sin duda, que su divulgación no añadía ningún lauro a las glorias de la ciudad. 

Al contarme lo sucedido, el bueno de Madinabeitia, cuyo corazón era tan grande como su corpulencia y peso, se le nublaron los ojos, no sé si de pena o de melancolía, o de ambas cosas a la vez; y músico al fin, un trémulo hizo vibrar el vozarrón de aquel hombrachón de Mondragón…” 

Donostiatik Gasteizera aldatu zen Madinabeitia  eta musiko militar bezala ihardun bide ei zuen Llerenako Ehiztarien bataloian, aita Migelek goian aipatu digun bezala eta ondoko lerroak  ere horren testigantza dira. Baditut erreferentzia batzuk, gutxi, Gasteizeko Gasparren  egonaldiaz eta horietako bat “El Heraldo Alavés”en irakurri nuen, 1911ko apirilaren 12ko edizioan. Madriletik Gasteizera hiriburu gaztelarreko Orkestra Sinfonikoa zetorren eta talde horretan ari zen ordurako Gaspar Madinabeitia. Egunkariak, Arabako hiriburuan Orkestrak eman beharreko kontzertuaren berri eman zuen eta kazetariak idatzi zuen: 

“Vitoria tiene en la “Sinfónica” representación brillantísima. Antonio Irazu, Mariano San Miguel y Gaspar Madinabeitia; son lo que se llama unos musicazos: ejecutantes de primera, de escuela perfecta y gusto exquisito.¿Os acordáis de Gaspar? Nadie le llamaba más que así, por su nombre propio solamente. Era popularísimo en Vitoria aquel mocetón que tocaba el primer bajo en la charanga del batallón de Llerena, cuando yo era chico. Por lo menos de su popularidad entre la gente menuda os respondo” 

Beraz, 1893an Alabarderoak Erret Zaintzaileen Taldean eta zenbait urte eman zituen Madrilen. Banda hura Espainiakorik hoberentzat hartzen zen eta zereginik nabarmenena,  jauregiko kontzertuez gain, erregeen ekintza ofizialetan jotzea zen, Madrilen eta espainiar hiriburutik kanpo. 

Baina Gaspar Madinabeitiak beste jauzi bat eman zuen 1904an: Madrileko Orkestra Sinfonikoa. Sortzear zegoen Orkestra eta Madinabeitiak bere burua aurkeztu zuen, tuba instrumenturako. Baita plaza atera ere. Orkestrarekin eman zuen lehen kontzertua Madrileko Errege Antzokian izan zen, Mozart, Borodin, Wagner eta Tchaikovskiren obrekin. Eta elkarte hartan Gaspar Madinabeitiak ehunka kontzertu eman zituen estatu osoan. Bitxia da, Orkestraren aurkezpena paperezko iragarrietan egiten zenean,  Gaspar Madinabeitia– tuba jotzen zuela adierazteaz gain- alabardero ohia zela aipatzen zuten.

Madrilen jarri zuen bere egoitza Gasparrek eta esan daiteke ia-ia hil arte han bizi izan zela.
Madrileko Orkestra Sinfonikoa, 1909
Baina 1929an gaixotu egin zen eta bere egoera ez zela hobetzen ikusita, Arrasatera itzultzea erabaki zuen. Eta Arrasaten hil zen, 1929ko abenduan.  Espainiako hiriburuko prentsak albistea eman zuen:
 

“En Mondragón ha fallecido el popular músico Gaspar Madinabeitia, bajo del Real y de la Orquesta Sinfónica de Madrid, que también  perteneció con anterioridad a la banda del cuerpo de Alabarderos. Era tío de la violinista Albina Madinabeitia” 

Honaino, beraz, Gaspar Madinabeitia Altube musikari arrasatearrari eskaini nahi izan diodan tartetxoa. Ziur, biografia txiki hau aberastu egin daiteke. Bego hor nire ekarpena, ikerlarientzat baliagarri.

Argazkiak: JMVM

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