Gaspar Madinabeitia Altube |
Historiak baditu bere
alde argiak eta, gehienak, egoera zirriborrotsuak edo zeharo ezkutuak geratzen
dira. Arrasateko musikaren historian Madinabeitia abizenak badu bere tokia –
batez ere Albina biolin joleari esker. Inoiz aipatu dut Albinaren aita ere,
Nazario. Baina sendi horretan bada beste
kide bat, Nazarioren anaia Gaspar, bere abentura musikala ere burutu zuena, eta
bere izena moldeko hizkitan idatzi zen XIX. eta XX.enetako agerkari askotan.
Miguel Madinabeitia
Arrasateko historialari eta udal idazkariaren semea dugu Gaspar, eta honen
gainean idatzi zuen aitak, “La Voz de Guipúzcoa” egunkarian, 1893ko ekainaren
12an Arrasatetik bidalitako idazkia:
“Los periódicos de
mayor circulación de España dijeron a la sazón que un joven, después de
brillantes ejercicios, había obtenido una plaza vacante en la música del real
cuerpo de Alabarderos. Ese joven era mi hijo y por más que no soy yo quién para
cantar sus alabanzas, no me es posible, sin embargo, relegar al olvido un
detalle de las circunstancias en que alcanzó el triunfo.
Salió de Vitoria sin
instrumento y con el uniforme más raído que tenía, porque no quisieron darle
otro mejor. Llegado a Madrid supo que tenía que habérselas con ocho
contrincantes provistos todos ellos de su correspondiente nuevo instrumento
obtenido por tarjetas de recomendación. Mi hijo puso
también en juego las muy
pocas que tenía, y como si todos los almacenistas de instrumentos de Madrid
obedecieran a una consigna, se lo negaron al pobre cazador de Llerena que iba
tan mal rapado.
Alabarderoen musika banda, desfilean |
Situación angustiosa era la suya, sin
instrumento con que presentarse al certámen, pero como suele decirse que Dios
aprieta pero no ahoga, al fin no faltó una alma caritativa que consiguiera
sacar de la música del Hospicio un instrumento. Con él se presentó en el salón
de ejercicios, ante un público distinguido y respetable, donde se veía una
pléyade de calvas y de bigotes y perillas de hombres encanecidos en las armas,
en las letras y en las bellas artes. Mi hijo, pues, con su instrumento prestado
en el Hospicio puso la pata a todos. ¡Todavía hay patria, Veremundo! Con tal
motivo envío desde aquí el testimonio de mi profundo agradecimiento al señor
director del Hospicio de Madrid”
Gaspar Melchor Baltasar Madinabeitia
Altube Arrasaten jaio zen, noiz eta,
noski, 1867ko Errege egunean, urtarrilaren 6. Norekin egin zituen lehen
ikasketak? Ziurrenik, orduko gehienak
bezala, herriko organo jolearekin ekingo zien musika ikasketei; garai hartan
Patrizio Herrasti zen. Ziurrenik, 1879tik ari zen herriko txarangan ihardungo
zuen Donostiara aldatu arte.
Gipuzkoako hiriburuko musika bandan aritu zen Eta hori
dakigu anekdota bat eman zelako 1889ko martxoaren 27an, Madinabeitiaren ospea –
berak gura gabe- gradu batzuk igo zen egunean. Aipatu data horretan Donostiara Miarritzetik
Ingalaterrako Victoria erregina etorri zen, Maria Cristina erreginari bisita
bat egitera. Bi emakumeek Aiete jauregian bazkaldu zuten eta jarraian
Konstituzioko Plazako Udaletxera jaitsi
ziren, bertan Donostiako herriak harrera ofiziala egin baitzien. Bertan Udal
Musika Banda zegoen eta pieza batzuk jo zituen. Zeremoniak amaituta eta
Ingalaterrako erregina bazihoala, Bandak “God save the Queen” himnoa
interpretatu zuen. Ondokoak Gaspar Madinabeitiaren oroitzapenak dira,
Donostiako prentsan 1920an argitaratuta:
“En los “arkupes” o soportales de
la Casa Consistorial, formando vial y rindiendo honores, se situó la banda de
música, de la que formaba parte Madinabeitia, famoso mondragonés muy conocido
en los anales de las orquestas españolas de aquellos y posteriores tiempos.
Estaba la banda interpretando
justamente el solemne y conocido himno inglés
“God save the Queen” - Dios salve a la
Reina- cuando en el momento en que ésta pasaba a la altura de Madinabeitia, la
avalancha de gente que se hallaba en los soportales se abalanzó tan
impetuosamente sobre los músicos, que el mondragonés no pudo evitar dar un
pisotón a la anciana soberana: pisotón que, dada la gran estatura, corpulencia
y peso de Madinabeitia, no debió ser nada liviano. Por una vez, al menos, Dios
no salvó a la reina del pisotón, a pesar del himno.
Victoria eta Maria Cristina erreginak, 1889.03.27an |
No sé si los anales de la pequeña
historia del glorioso reinado recogieron este pequeño incidente, del que
seguramente el facultativo de la real casa hubo de tener conocimiento y
probable intervención en cuanto la reina llegó a Biarritz. Por su parte, los
anales de la pequeña historia donostiarra lo silenciaron cautelosamente,
considerando, sin duda, que su divulgación no añadía ningún lauro a las glorias
de la ciudad.
Al contarme lo sucedido, el bueno
de Madinabeitia, cuyo corazón era tan grande como su corpulencia y peso, se le
nublaron los ojos, no sé si de pena o de melancolía, o de ambas cosas a la vez;
y músico al fin, un trémulo hizo vibrar el vozarrón de
aquel hombrachón de Mondragón…”
Donostiatik Gasteizera aldatu zen
Madinabeitia eta musiko militar bezala
ihardun bide ei zuen Llerenako Ehiztarien bataloian, aita Migelek goian aipatu
digun bezala eta ondoko lerroak ere
horren testigantza dira. Baditut erreferentzia batzuk, gutxi, Gasteizeko Gasparren egonaldiaz eta horietako bat “El Heraldo
Alavés”en irakurri nuen, 1911ko apirilaren 12ko edizioan. Madriletik Gasteizera
hiriburu gaztelarreko Orkestra Sinfonikoa zetorren eta talde horretan ari zen
ordurako Gaspar Madinabeitia. Egunkariak, Arabako hiriburuan Orkestrak eman
beharreko kontzertuaren berri eman zuen eta kazetariak idatzi zuen:
“Vitoria tiene en la “Sinfónica”
representación brillantísima. Antonio Irazu, Mariano San Miguel y Gaspar
Madinabeitia; son lo que se llama unos musicazos: ejecutantes de primera, de
escuela perfecta y gusto exquisito.¿Os acordáis de Gaspar? Nadie le llamaba más
que así, por su nombre propio solamente. Era popularísimo en Vitoria aquel
mocetón que tocaba el primer bajo en la charanga del batallón de Llerena, cuando
yo era chico. Por lo menos de su popularidad entre la gente menuda os respondo”
Beraz, 1893an Alabarderoak Erret Zaintzaileen Taldean eta
zenbait urte eman zituen Madrilen. Banda hura Espainiakorik hoberentzat hartzen
zen eta zereginik nabarmenena, jauregiko
kontzertuez gain, erregeen ekintza ofizialetan jotzea zen, Madrilen eta
espainiar hiriburutik kanpo.
Baina Gaspar Madinabeitiak beste jauzi bat eman zuen
1904an: Madrileko Orkestra Sinfonikoa. Sortzear zegoen Orkestra eta
Madinabeitiak bere burua aurkeztu zuen, tuba instrumenturako. Baita plaza atera
ere. Orkestrarekin eman zuen lehen kontzertua Madrileko Errege Antzokian izan
zen, Mozart, Borodin, Wagner eta Tchaikovskiren obrekin. Eta elkarte hartan
Gaspar Madinabeitiak ehunka kontzertu eman zituen estatu osoan. Bitxia da,
Orkestraren aurkezpena paperezko iragarrietan egiten zenean, Gaspar Madinabeitia– tuba jotzen zuela
adierazteaz gain- alabardero ohia zela aipatzen zuten.
Madrilen jarri zuen bere egoitza Gasparrek eta esan
daiteke ia-ia hil arte han bizi izan zela.
Baina 1929an gaixotu egin zen eta bere egoera
ez zela hobetzen ikusita, Arrasatera itzultzea erabaki zuen. Eta Arrasaten hil
zen, 1929ko abenduan. Espainiako
hiriburuko prentsak albistea eman zuen:
Madrileko Orkestra Sinfonikoa, 1909 |
“En Mondragón ha fallecido el popular músico Gaspar
Madinabeitia, bajo del Real y de la Orquesta Sinfónica de Madrid, que
también perteneció con anterioridad a la
banda del cuerpo de Alabarderos. Era tío de la violinista Albina Madinabeitia”
Honaino, beraz, Gaspar Madinabeitia Altube
musikari arrasatearrari eskaini nahi izan diodan tartetxoa. Ziur, biografia
txiki hau aberastu egin daiteke. Bego hor nire ekarpena, ikerlarientzat baliagarri.
Argazkiak: JMVM
Argazkiak: JMVM
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina