Axeri (Axerikoa) baserri izandakoa |
Gaurkoan, dena den, adibide bat jarri nahi
dut. Testu zahar batetik aterata, eta gainera ahozko jatorria duena,
nolakotasun horrek eskaintzen duen erlatibotasun osoarekin, izan ere ahoz ahoko
transmisioak aldaera sor dezake izena idazteko orduan. Baina izan daitekeen
guztia alde batera utzita, uste dut adibideak – Arrasateko historia ezezagunean
txertatua urrezkoa bailitzan- 1448ko Arrasateko gertaera ilunetara hurbiltzeaz
gain, Zigarrolako lagun horrek galdetutakoari buruzko argitxo piska bat dakarrela.
Goazen gunera.
Mondragon sortu zeneko zazpigarren mendeurrena
ospatzeko, 1960ko maiatzaren 22an Udaletxean Manuel Lekuonak hitzaldi bat
eskaini zuen (1) Diodan berezko titulua “Mondragoe sutan. 1448” izan zela.
Lekuona adituak bertsio bitxi bat eman zuen hitzaldian, Zigarrolako baserriei dagokienez XV. mendera arte eramaten gaituena. Eta lerro txiki batzuetan oiartzuarraren tesia aldatu nahi dut hona, hitzaldi hartatik hartuta. On Manuelek dio, 1448ko Arrasateko erreketaren ondorioz entzutetsu egin ziren bertsoetako bat azalduz:
Oin-orrazian luma
Ozaetako Jaun gazteak
laster baten igaro zan
uraz alde bestean.
Uraz ara igaro zan
Oñeztar seme lasterra;
Ara-bere lasterrago
Abendañuye “motela”
Eskerrik asko ematen deutsat
Andra Santa Mañari
Bera Axeitzan sartu-ta
Etsera bidaldu nau ni.
Abendanuye jarraitzailea itsumustuan oker-bidera eramanez… eta mutilla bere etxera,
Bergarara. Non izan zan, ordea, Abendañuyeren oker-bideratze ori? Santa Maña eliz izandakoaren aurrez-aurre antxen dago, ain eroso, Bergara-bidean, gaur oraindik Aixerixa edo Aixerija deritzan baserri bat. Uraxe ote-dan koplak axeitzat diona, guk pentsatzen. Koplak berak “sartuta” bait-dio… etxeren batean, alegia.”
Lekuonak Axeitza hitzean Axeri irakurtzen du, hots, Zigarrolako bihurgunean oraindik ere zutirik dagoen eraikina. Eta hori azpimarratzeko guran nonbait, “uraz alde bestean” kantatu zuen bertsolari ezezagunak XV. mendean. Hau da, Bergararantz ihesean zihoan Ozaetako Jaun gazteak – oñaztarra- zubia igaro ondoren bere bideari segitu ziola, atzetik zetorkion Abendañoko “motela” ganboarra zubia pasatu ondoren Axeri baserrira sartzen zen bitartean, iheslaria atzemateko asmoz. Bergarakoa - “Etsera bidaldu nau ni” - libre geratu zen.
Eta Lekuona euskaltzale handiak - Zigarrola, Axeri eta San Isidro eliza Jose Luis Iñarra erretorearen eskutik ezagutzen zituena bertatik bertara- bere tesian
Axeri baserriaren lehen agerpen publikoa markatzen du. Lekuonaren bertsioari askoz logika gehiago ikusten diot, Luis Mitxelena goi hizkuntzalariak bere "Textos arcaícos vascos"enean eskainitakoari baino.
(1) Udal publizitate-orrian hitzaldiaren titulua agertzen da “El incendio de 1448” nahiz eta kako artean “Conferencia en vascuence” dioen. Berbaldiaren atal desberdinen deskribapena ere badakar… baina hizlariaren izena ahaztu zitzaien. Gertatzen dena da.
Argazkiak: Zuriñe, JMVM
Kaixo Josemari, neuk topau ditxudan datuen arabera, 1342an Lope Sanchez d'Alçivar aipatzen da. Beraz, suposatu neike Altzibar baserrixa izan leikela Axeri baino zaharraua. Hala ta be, artxibotan gordetzen da historiaren zati oso txiki bat eta dakitzun moduan ikertu dogu oraindik proportzio txikiagoa. Oso interesgarrixak izan leikez dendrokronologiaren ikerketak, geure baserrixetako egur egiturek sorpresa asko godetzen dituztela dakit. Besarkada bat!
ErantzunEzabatuAupa Arantza! Nioena, arakatuz gero ziur ateratzen direla izen gehiago. Artxiboan zain daude! Segi GOGOTSU.
Ezabatu