martxoa 22, 2023

VITERI, CRUZ MADINABEITIA ETA ARRASATEKO LIBERALAK


Pedro Viteriren eskutik Arrasaten inbertitutako azpiegitura eta horri emandako erabilpena ez zen arrasatear guztien gustukoa izan. Mezenasaren izpiritu liberala ez zen ezkontzen herriko zirkulurik handienetakoarekin. XX. mende hasierako gizarte giroari eliz-kutsua zerion eta nekez onartzen ziren Viteri Fundazioaren babespeko hezkuntza planteamenduak. Txoke horrek txinpartak atera zituen hainbatetan eta trumoi hotsak ez ziren bat ere goxoak  gertatu. 
Kruz Madinabeitia. 1930

Ezaguna den moduan, 1923ko irail eta 1930eko urtarrilaren bitartean Primo de Riveraren diktadura izan zen. Indar politikoak, estatu mailan zein tokikoak, isil samar eman zituzten urte horiek, baina jeneral diktadoreak dimisioa azaldu ondoren Berenguer jeneralaren “dictablanda”k segitu zion eta sokak laxatu egin ziren neurri handi batean. Horren kariaz, elkarte politikoak ugaldu egin ziren eta Arrasaten ere hori garbi ikusi zen, udaletxean emandako aldaketarekin eta, batez ere, batzuek eta besteek zerakutsaten jokaerarengatik. Testuinguru horretan ulertu behar da Pedro Viteriren eskolen egoera, gainbehera batean zeudenak, batez ere Felix Arano 1929an hilda gero.

Errepublikazaleak ere ugaritu egin ziren eta Viteri Kasinoak toki zentrala hartu zuen Arrasate gizarte espektroan. Errepublikazale erradikalen artean Kruz Madinabeitia izan zen garai hartako pertsonaiarik esanguratsuenetakoa. Miguel Madinabeitiaren semea genuen eta aita bezala udal langilea zen – alondegiko administratzailea. Horrezaz gain, aitaren ezpalekoa zalantzarik gabe, zenbait kazetatan idazten zuen korrespontsal eta iritzi emaile gisa. Eta bere alderdi horretatik ulertu behar da 1930eko azaroan Cruz Madinabeitia Deban ikustea, ikastetxe baten aldeko ekitaldi batean. 

Gauza izan zen, 1928-29 ikasturtean “Escuela Biblioteca Emigrante Fundación Ostolaza” zeritzana ireki zela, eta hirugarren ikasturtean eztabaida mingots bat piztu zen Fundazioaren aldekoen – Pio Baroja tartean- eta kazeta katolikoen artean. Eztabaida hark estatu osoko kazetak ipini zituen dantzan eta bakoitzak bere jarrera defendatu zuen sutsuki. Zurrunbilo haren erdian, Jose Manuel Ostolaza mezenasari omenaldi bat egin nahi izan zion Debako herriak eta hainbat atxikimendu jaso zituzten antolatzaileek, batez ere ezker espektroko erakundeetatik. Arrasatetik ere errepublikazaleek bat egin zuten omenaldiarekin eta Cruz Madinabeitia hautatu zuten ordezkari zentrala, ekitaldian hitz egin zezan. Eta hala egin zuen.

“La Voz de Guipúzcoa” 1930eko azaroaren 18ko edizioan zetorren hil haren 16an burutu ekitaldiari buruz. Eta toki zabala eskaini zion egunkariak arrasatearraren hitzaldiari: 

“En este merecido homenaje al bienhechor señor Ostolaza, no puede faltar la representación de Mondragón, por la consonancia entre la campaña contra nuestro filántropo señor Viteri y la actual contra el anfitrión. Sin embargo, no voy a ostentar títulos que no poseo. Como liberal, podría hablaros en nombre de los liberales de Mondragón, y como defensor de escuelas en el de los Viteristas. Mis campañas en uno y otro sentido abonan mi tesis; no obstante, vista la apatía entre los dos poderes que manejan el país, solo podría representar a un puñado de valientes obreros, amantes de la Libertad, los cuales, libres de toda esclavitud, llegarán aquí de un momento a otro, a conocer la Escuela de Emigrantes y a estrechar la mano de su fundador, y por esta circunstancia tampoco necesitan delegar sus poderes. Por lo tanto, hablo por mí, como liberal, y como defensor de Escuelas.

Una campaña clerical iniciada por el obispo señor Múgica, contra la Escuela de Emigrantes y su biblioteca, fundadas y sostenidas a expensas suyas por el señor Ostolaza, nos reúne aquí a los presentes, al objeto de testimoniar nuestra simpatía y adhesión. Dicen los clericales que la enemiga del señor obispo no va contra la Escuela, sino contra la Biblioteca de la misma. Yo opino que no pudiendo aducir nada en contra de la Escuela, ha emprendido contra su Biblioteca, porque es materia que se presta a alucinaciones más o menos fantásticas, según el color del cristal con que cada cual mira el contenido de las obras de que está dotada, pero profundizando un poco en el estudio de semejantes campañas, se palpa la verdad, y la verdad es que al clericalismo le estorba toda escuela que no esté dirigida y mangoneada por sus representantes. 
Viteri eskolak

Cuando el señor Viteri fundó las suyas en Mondragón, y entregó al Patronato doscientas mil pesetas en títulos de Deuda para su sostenimiento ¿en qué fundamentó el clericalismo su inicua campaña contra tales Escuelas? Contra su Biblioteca no, porque no existía. ¿Contra qué, entonces? Sencillamente contra las escuelas, exactamente igual que ahora contra la de Emigrantes de Deva. Pero ¿os extraña que obre así? El clericalismo es enemigo del Progreso; sabe que mientras los pueblos permanecen en el vergonzoso analfabetismo actual, él será dueño de sus conciencias y sabe que “en el pueblo de ciegos, el tuerto es Alcalde” Pero sabe también que si se prodigan las fundaciones docentes de esta índole, peligra el analfabetismo y con él su predominio. Es más, el clericalismo es hoy una política que defiende a la Iglesia, o hace que la defiende, como el monárquico al rey y el republicano la República. Defendiéndola como la defiende cumple su deber

¿Podemos los liberales ufanarnos de que defendamos como ellos nuestro ideal?
No, no, no. Conozco muchos liberales que en sus conversaciones son más que Riego, y luego inclinan su cerviz para besar el anillo episcopal. Estos son los mayores culpables, no los únicos, de la prepoderancia clerical, la cual podrá contrarrestarse en parte con la creación de muchas Escuelas como ésta de los Emigrantes del señor Ostolaza, y con que los demás cumplamos nuestros deberes políticos como cumplen ellos con los suyos. 

Termino. Si la acritud de la campaña persiste, procure, señor Ostolaza, no desmayar ante el ímpetu del enemigo. Este procurará debilitar y entorpecer esta magnífica obra, creada con altruismo poco común, pero si usted tiene el alma bien templada, se estrellarán contra su roca y abandonarán la empresa. Así pasó en Mondragón” 

Kronikak dio, Madinabeitiaren hitzaldiaren ostean biba eta gora asko entzun zirela, Ostolaza, bere Eskola, Askatasuna eta Pio Baroja goraipatuz. 

Ekitaldi hartan Felipe Letona, Arrasateko Aliantza Errepublikarraren Zentroko idazkariak bere elkartearen izenean ere hitz egin zuen, Biteri eta Ostolazaren arteko paralelismo bat azpimarratuz. Aipatu zuen Arrasateko Udal Batzorde Iraunkorraren erabakia, gotzainari atxikimendua erakutsiz, eta hori ez zela herriaren sentimendua baieztatuz. Kultura maite zuten arrasatearren ordezkaritza une haietan omenaldia egiten ari zitzaion Ostolaza jaunaren ondoan zegoela gaineratu zuen Letonak.
Bestalde, Madinabeitiak iragarri zuen bezala, ekitaldia aurrera zihoala heldu zen bertara Arrasateko langileen ordezkaritza zabal bat, berrehun pertsona baino gehiagokorekin, espresuki tren batean joanda.  

Arrasateko Udalaren erabakiaz aritu zen Letona bere mintzaldian, eta horren inguruan esan daiteke Mateo Mujikarengana joan zirela Arrasateko alkatea – Juan Goñi- eta erretorea – Jose Joakin Arin- gotzainari udalaren laguntza azaltzeko. Hortxe kokatu behar ditugu, beraz, Madinabeitia eta Letonaren hitzak.

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