Tokiko elizaren eta udal agintaritzaren arteko mugak
ez ziren garbi agertzen iraganean. Noraino iristen zen batzuen itzala eta
zeintzuk ziren besteen eskubideak bereiztea zaila gertatzen zen, bizitza
erlijiosoaren eta zibilaren nolakotasunak bat eginda egoten ziren garaietan.
Adibide xume bat ekarri nahi dut gaur
zutabe honetara, Arrasaten jazoa eta 1866ko urriaren 30ean Udaketxean bildutako
udal agintariek aztertu behar izan zutena. Begira, zer idatzi zuen Miguel
Madinabeitia orduko udal idazkariak, egun hartako aktan:
“Leí yo el secretario una exposición que con fecha de hoy
se sirve elevar a este Ayuntamiento el Ilustre Cabildo Eclesiástico de esta
villa, cuyo tenor es el siguiente:
Los que suscriben, individuos del Cabildo Eclesiástico de
esta villa, respetuosamente exponen, que entre los principales medios que desde
tiempo inmemorial han formado la congrua
(1) sustentación de los beneficiados de la Iglesia Parroquial de San Juan Bautista
de esta villa, se han contado los rendimientos de varios predios rústicos y
réditos de censos importantes de doce mil reales próximamente.
Estos bienes acaban de ser permutados por títulos de la
Deuda Consolidada intransferible en virtud de cesión canónica hecha por el
Diocesano con fecha 4 de julio último, y por consiguiente han quedado los
infrascritos y los demás que puedan sucederles en su ministerio, sujetos a la eventualidad
del cobro de los réditos del indicado papel del Estado, y a los productos de la
prestación decimal”
Idazkiak zor kontsolidatuari buruzko aipamena egiten
du. Espainiako Isabel II erreginak Vaticanorekin konkordatua sinatu zuen
1851ean eta, besteak beste, elizaren ondasuna babesteko konpromisoa hartu zuen
estatuak,
aurrerantzean Egoitza Santuaren baimenik gabeko salmentarik ez zela
egingo ziurtatuz. Eta estatuak itzuli egiten zizkion elizari, aurreko urteetan
errekisatutako ondareak. Halaber, eliz barrutietako gotzainen esku geratzen zen
estatuaren esku lagatzea haietako batzuk, zor publikoko inskripzioen truke, %3ko
interesean. Jarrai dezagun irakurtzen
akta:
“Esa Ilustre Corporación conoce bien el esplendor con que
hasta el presente se ha dado al culto divino en esta citada Iglesia, y no dudan
los exponentes que los piadosos sentimientos de V.S. serán hondamente
lastimados al considerar que a no poner remedio al mal, va a desaparecer casi
aquél, y a resentirse notablemente el pasto espiritual(2) de los vecinos de esta villa.
En su virtud, suplican a V.S. se dignen tender su mano
protectora a los intereses religiosos, en cuya defensa y no por otras
consideraciones tienen los exponentes el honor de dirigirse a V.S. , cubriendo
el déficit expresado por los medios que le sugiere su celo y prudencia, a fin
de que puedan sostenerse cuando menos seis ministros en esta Iglesia, en donde
sin recurrir a tiempos remotos, se han conocido doce. Cuya gracia solicitan con
el carácter de interinidad o hasta que se verifique el arreglo parroquial, y
con la condición de que el Cabildo reintegrará a esa municipalidad las
cantidades que adelante de los réditos que cobre de los expresados títulos
consolidados, en lo que recibirá merced. Mondragón 30 octubre de 1866. José
Maria Betolaza, Leonardo Insaurdieta, Francisco de Sustaeta, Pedro Vicente de
Echave, Laureano de Resusta”
Jose Joakin Barrena ari zen sasoi hartan alkatearen
betebeharretan, eta zinegotziak Vicente Okendo, Jose Mendiola, Luis Azkoaga,
Eusebio Elosua, Jose Maria Resusta eta Pedro Azkoaga ziren. Herriko jauntxoak,
nolabait esateko. Gaia aztertu zuten aipatutakoek eta erabakia
batzorde bat osatzea izan zen. Esaera batek dio, erabakiren bat gerarazi nahi
izanez gero, onena batzorde bat osatzea dela. Gure kasu honetan, berriz, udalak
kontsideratu zuen gaiak merezi zuela sakonean aztertzea, baina:
“… sin perder de vista las inmensas dificultades que se
presentan para acceder a tan justa pretensión, mediante a que se han aumentado
los gastos de la administración municipal, y no quedan recursos que pudieran
distraerse fuera de los presupuestos”
(1)
congrua.
Kapilautza edota ofizio eklesiastiko zein zibil bateko titularrari modu duinean
ordaintzeko gutxieneko errenta.
(2)
Pasto espiritual: sinestunei ematen zaien dotrina.
Argazkiak: Mendia bilduma, JMVM
Argazkiak: Mendia bilduma, JMVM
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