urtarrila 30, 2019

ARAMAIOKO AMANDRE ESNEDUNA. 1798



Etxagueneko amandre bat, XX. hasieran

Inudeen ofizioa ezaguna izan zen gure gizartean XX. mendera arte. Bere seme-alaba biologikoa ez zen umeari bere bularretako esnea ematen zion emakumea genuen inudea. Hori dela eta, “esne-anaia/arreba/ahizpa” erlazioa nahiko hedatua zegoen. Baina gaur dakardan istorioa zeharo diferentea da.

Aramaioko amandre bat bere bilobaren inudea bilakatu zen, XVIII. mendearen bukaeran. Hori, kasuren batean normaltzat har badaiteke ere, harrigarria egiten duena amandrearen adina da: 81 urte. Gasteizen datatutako albistea La Gaceta de Madrid zeritzanak eman zuen ezagutzera 1804ko apirilaren 20ko zenbakian. Begira zer zioen:

“María Catalina de Irazuegui nació en 1º de Marzo de 1717 en la anteiglesia de Echaguen, del valle de Aramayona, de la provincia de Alava. Siendo de edad competente, casó con Agustin de Zavala, de quien tuvo algunos hijos, y entre ellos a Francisco, que contraxo matrimonio con Tomasa de Aispe (1), vecinos de la anteiglesia de Arejola, del mismo valle. 

Quedó viuda la citada Maria Catalina 16 años ha en compañía de su hijo y nuera , y quando se hallaba en la edad de 81 años, su nuera dio a luz una niña, que se bautizó en 14 de mayo de 1798, con el nombre de Gregoria Bonifacia. El alimento de la madre era escaso ,y mucho el trabajo: la criatura padecía hambres que la obligaban a llorar: un día que la madre se ocupaba en las labores de una heredad arrendada dexó a la niña al cuidado de su abuela, la que compadecida de los lloros de la nieta, por no haber en la vecindad mujer que la suministrase leche, la aplicó a sus pechos, que los agarró de tan buena gana por la hambre que padecía, que sin duda sacó alguna substancia, pues aplacó sus lágrimas.


Al siguiente día hicieron la misma operación la abueIa y nieta, y a pocos que continuaron se halló la vieja con tanta leche en sus pechos como si fuera una moza de 25 años: de forma que crió a la niña por el dilatado espacio de 4 años, y en el día viven la abuela y nieta llenas de miseria y pobreza. Cumplidos los citados años de lactancia hubo mucha repugnancia de parte de la nieta para apartarse de la abuela, la que aún se hallaba con tanta abundancia de leche que, para evitar los dolores de la opresión, fue preciso se aplicase los medicamentos que dictó el cirujano, estando a la sazón en la edad de 85 años”


Maria Catalina Yrazuegui Urizar 1717ko martxoaren lehenean jaio zen Aramaioko Etxaguen auzoan, aita Bartolome bergararra eta ama Catalina aramaioarra zirelarik. Maria Catalinaren aitak kaparetasunaren (hidalgiaren) txostena aurkeztu zuen Aramaioko udaletxean, 1740an.  

Agustin Zabala Muruarekin ezkonduta,Maria Catalinak sei seme-alaba hazi zituen. Haietako bat, Frantzisko Martin, Tomasa Aspe arrasatearrarekin ezkondu zen Arrasaten 1790ean eta Gregoria Bonifazia alaba izan zuten, 1798ko maiatzaren 14an. Ordurako, Maria Catalina alarguna genuen eta semearekin bizi ei zen, Arexolan.

La Gaceta del Norte egunkarirako erreportaia 1804koa da eta Maria Catalina amandre inudea 1806ko maiatzaren 7an hil zen, Arexolako baserrian. Gregoria Bonifazia biloba, berriz, 1857ko urtarrilaren 24an zendu zen. Amandrearen esneak ez bide zion txarrik egin.

(1) Tomasaren bataio, ezkontza eta heriotza agirietan, Tomasa Aspe Lizaur bezala agertzen da. Gregoria Bonifazia alaba jaio zenean, aldiz, Tomasa Arexola Lizaur dago idatzita. Beraz, Gregoria Bonifaziak Aspe abizena galdu zuen.


Argazkiak: JMVM

1 iruzkin: