Bedia Antzokia (1) |
Azpiegitura industriala nonahi, eta kulturala hutsaren hurrena. Horixe zen Arrasateko egoera XX. mendearen hasieran, eta gizaldiaren lehen herenean zailtasun handiak izan ziren herrian, zineaz gain kalitatezko espektakulu kulturalak modu duinean eskaintzeko. Baina eskasia hari amaiera emango zion proiektuaren berri ematen zuen “El País Vasco” egunkariak, 1928ko urtarrilaren 6an:
“Un hermoso edificio de cemento armado con todas las seguridades higiénicas. Un patio de butacas donde podrán acomodarse holgadamente 450 personas. Plateas familiares, anfiteatro, paraíso, todo ello distribuido con gusto y se nos antoja que también con un poquito de lujo. Calefacción central, decoración irreprochable y otra serie de comodidades que harán del nuevo teatro un lugar escogido para reuniones de sociedad. La capacidad total será de unas mil personas”
Zein zen proiektu haren eragilea? Kristobal Bedia Altuna genuen, 40 urteko arrasatearra. Eta esan behar dut, nik nire idazkietan ezagutaraziriko arrasatearren artean lehenetarikoa izan zela, Sebero Altuberen biografian – 1979an- toki ematen bainion Kristobali. Sebero eta Benigno Altuberekin batera Bediak Arrasateko dultzaina joleen hirukote ospetsua osatu zuen, XIX. bukaeran. Kontuan izan Kristobal bederatzi urteko mukizua zela artean, eta egundoko maisutasuna erakusten zuen musikarako. Musikarako hain goiz iratzartzeak eta bere ibilbidea zentzuz kudeatzeak eragiketarako trebetasuna ahalbidetu bide zion, eta Kristobal ekimen-gizona bilakatu zuen. Goian aipatutako egunkariak, urtarrilaren 29an datu gehiago ematen zituen zine-antzoki hartaz:
Kristobal Bedia, erdian, 1897an |
Para esto era imprescindible la presencia de un hombre de temple de acero, que concebida la idea y meditado serenamente los pro y contra de la arriesgada empresa, se lanzara decidido a realizar lo que nunca traspasaba los límites de proyecto. Y ese hombre llegó o mejor dicho surgió de donde menos se esperaba. Don Cristóbal Bedia, con una voluntad y talento insuperable, es el único hacedor de esta maravillosa obra. Maravillosa en la acepción entera de la palabra, porque en ella, desde la primera paletada hasta el último retoque, no se ha descuidado ningún detalle, por nimio que éste pareciera”
Eta zehaztapen teknikoak ematera pasatzen zen korrespontsalak, bisita batean bertatik bertara ikusitakoa azalduz.
“En la Avenida de Viteri álzase el edificio de cemento armado, con líneas graves y esbeltas, en el seno del cual habrá de rendirse tributo noble y moral a todo cuanto suponga expansión y cultura. Un amplio patio de butacas con dos pasillos laterales y uno central donde podrán acomodarse holgadamente medio millar de personas. Seis plateas independientes entre sí, así como del resto del salón y un gran escenario completan la parte baja. El anfiteatro hállase situado sobre una espaciosa visera que abarca la cuarta parte de superficie total, todo él repleto también de butacas. Luego como complemento viene el paraíso, dispuesto con mucha comodidad. La capacidad total del teatro pasará de ochocientas localidades.
Anotamos también que los servicios de higiene han sido cuidadosamente instalados, como pasillos para fumadores, W.C, lavabos, urinarios etc. Decorado con depurado gusto artístico, da la sensación de hallarse en un opulento coliseo, donde tampoco falta el detalle tan agradable de una calefacción central, sobre todo en estos días tan desapacibles y crudos”
Egia esatera, ordura arte Arrasaten ez zegoen areto espezialdua irekitzen zen. Teatro Sport edo, beste batzuetan, Salon Sport zen zine eta bestelako espektakulu musikalak eskaintzen zituena, baina areto hura herriko trinketea zen, Magdalena kalean. Noizean behin, "Mardo"renean ere - Olarte kalean- iragartzen zuten pelikularen bat. Kristobal Bedia irekitzera zihoana antzoki mailan sar zitekeen. Eta nork diseinatu zuen obra hura? Oñatiarra zen arkitektoa, Damian Lizaur (1885-1956) Arantzazuko fraideekin identifikatua, Saez de Oizarekin aritu zen Arantzazuko basilika berria egiteko. Eta Lizaur izan zen Gipuzkoan hormigoi armatua erabili zuen aurreneko arkitektoa. Eta lehen obra haietako bat Bedia Antzokia izan zen.
Pelikula haren kartela |
Inaugurazio egunean – 1928ko otsailaren 9- lehen unetik arrasatearren artean “koliseo” hitzarekin errezibitu zena, sarrera guztiak agortu ziren. Nazioarteko mailan Julio Verneren jaiotzako lehen mendeurrena ospatzen ari zen eta Kristobal Bediari iruditu zitzaion idazle frantziarrari egin ziezaiokeen omenaldirik onena bere obra baten pelikula eskaintzea zela: “Miguel Strogoff. Zar-en postaria” 1926ko zinta izan zen aukeratua. “El Pais Vasco”ren otsailaren 12ko kronikan irakurtzen da:
“La película dió al teatro-cine un aspecto que difícilmente podrá ser igualado. Nuestro público, tan poco acostumbrado a guardar el debido respeto y compostura, merece toda clase de elogios, porque en esta primera función de prueba, se cuidó muy bien de no fumar dentro del salón, así como del órden, a pesar de la excesiva aglomeración, supo mantenerse correcto”
Eta orduantxe hasi zen Bedia Antzokiaren ibilbidea, gerra aurreko urteetan arrakastatsua gertatu zena. Diodan, aste hartan bertan ferialaren kokapen berria ere inauguratu zela, Uarkapen. Gizarte egokitzapenaren urratsak ziren.
(1) Ezkerrean Union Cerrajera S.Aren bulegoetako orma zati bat ikusten da, egun Mondragón Hotela, hain zuzen. Eta goi aldean, mendi tontorrean, San Cristobal baseliza-baserria
Argazkiak: Alberto Loiti eta JMVM
Istorio guztiz ezezaguna niretzat.
ErantzunEzabatuEskerrik asko Josemari Arrasateko historia argitaratzegatik.
Juan Bautista, zuretzat eta gehienontzat. Ondo ibili.... eta ez horregatik!!
Ezabatu