“La guerra civil en Euzkadi” (Jose Maria
Gamboa eta Jean Claude Larronde. 2006) liburuan badira 136 lekukotasun, Jose
Miguel Barandiaranek berak ikasle eta apaizkide izandako beste horrenbeste
lagunengandik jasoak.
Gauza ezaguna da Barandiaranek indusketa saio
bat egin zuela Leze Txikin 1926, eta beraz inguruak ezagutzen zituen. Hamar
urte geroago gerra piztu zenean, Barandiaran Deban ari zen beste indusketa
batzuetan. Garai hartan Gasteizko Apaiztegiaren erretore ordea genuen eta
berari zegokion Saturrarango Apaiztegi Txikiko ardura, udako hiletan. Uztailean
Gasteizko zenbait apaizgai zeuden lojatuta Saturarranen eta erbesterako bidea
hartu aurretik Barandiaranek – bere erantzukizunari tinko eutsiz- gazte
haiek Saturrarandik Gasteizera eraman zituen.
Bide egokia Arrasate eta Aramaiotik barrena
zela iruditu zitzaion eta hala egin zuen.
Aramaioko frontea zeharkatu behar
zuen helburura iritsiko bazen. Eta gauzak behar bezala planifikatu zituen.
Ondokoa, 1936ko irailaren 10eko kronika txiki bat da, On Jose Miguelen egunerokoetan
irakurtzen dena.
Gesalibar, 1935ean |
Bertan aipatzen duen Rafael Eriz, aramaioarra
zen, Baraxuengoa. Rafael Eriz Lasagabaster, 1874an jaioa. Oso apaiz euskaltzalea genuen. Bera izan zen Aramaioko Ibabe Kofradiako Abata 1906an, eta ordudanik Kofradiaren
aktak euskaraz egiten ziren. 1920an utzi zuen Abata izateari Gantzagako apaiz ekonomoa
izendatu zutenean. Eta Gantzagatik Santa Agedara bidali zuten. Gerrak hortxe
harrapatu zuen.
Irakur dezagun, Barandiaranek lehenik 1936ko irailaren
10ean eta bigarrenik, irailaren 26an, behin Ipar Euskal Herriko Bellokeko
monastegian babestua zegoela idatzitakoa:
“Informe nº 1
Informe de Rafael de
Eriz (10 y 26 septiembre de 1936)
Pueblo de Gesalibar (en
Mondragón) Nombre y apellidos del comunicante D. Rafael de Eriz.
Yo, José Miguel de
Barandiarán y Ayerbe declaro que en mi diario, correspondiente al
día 10 de
septiembre de 1936 existe una breve información de la que son los párrafos siguientes:
“Día 10. Voy a Santa
Agueda (Gesalibar) con el fin de buscar alojamiento para unos 20 chicos (que
tenemos en Saturrarán) para el caso de que nos veamos precisados a evacuar este
seminario. Me lo ofrece y facilita en Gesalibar el Sr. Goti (D. Pedro) en su propia
casa que tiene amplios departamentos.
En Santa Agueda como en
casa de D. Rafael Eriz (cura de aquel barrio) en compañía de éste, del Sr. Goti
(capellán del manicomio de mujeres) de Urrutia (cura de Garagarza) de Berazadi
(cura de Udala) y de uno de los médicos de aquel establecimiento de enfermos
mentales. Urrutia lleva puesto traje de paisano debajo de la sotana por si
tiene ocasión de huir al campo fascista (él es muy carlista) A una indicación
que le hago en broma de que me acompañe hoy mismo a Vitoria, pasando por el
frente, accede gustoso y se apresta a acompañarme.
D. Rafael dice: “He oído
decir a personas no nacionalistas – y yo lo tengo por verdad- que de no haber
entrado en guerra los nacionalistas vascos, hubieran sido destruidos los
templos y conventos, barridos o muertos los sacerdotes, religiosos y católicos
de relieve en todos los pueblos de Guipúzcoa y Vizcaya” A estas palabras
asienten los demás comensales. Berazadi me da cuenta de dos cuevas que hay en
Udala”
Monasterio de Belloc, 26
de septiembre de 1936. Firma del comunicante. Doy fe de cuanto consta en las
líneas precedentes”
ARRASATEN 1936an GERTATUTAKOARI BURUZKO BESTE TXOSTEN BAT:
Argazkiak: JMVM
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