martxoa 20, 2019

GERRAREN LEKUKOAK ARRASATEN. J.M.Barandiaran eta Rafael Eriz



“La guerra civil en Euzkadi” (Jose Maria Gamboa eta Jean Claude Larronde. 2006) liburuan badira 136 lekukotasun, Jose Miguel Barandiaranek berak ikasle eta apaizkide izandako beste horrenbeste lagunengandik jasoak. 

Gauza ezaguna da Barandiaranek indusketa saio bat egin zuela Leze Txikin 1926, eta beraz inguruak ezagutzen zituen. Hamar urte geroago gerra piztu zenean, Barandiaran Deban ari zen beste indusketa batzuetan. Garai hartan Gasteizko Apaiztegiaren erretore ordea genuen eta berari zegokion Saturrarango Apaiztegi Txikiko ardura, udako hiletan. Uztailean Gasteizko zenbait apaizgai zeuden lojatuta Saturarranen eta erbesterako bidea hartu aurretik Barandiaranek – bere erantzukizunari tinko eutsiz- gazte haiek Saturrarandik Gasteizera eraman zituen. 

Bide egokia Arrasate eta Aramaiotik barrena zela iruditu zitzaion eta hala egin zuen.
Gesalibar, 1935ean
Aramaioko frontea zeharkatu behar zuen helburura iritsiko bazen. Eta gauzak behar bezala planifikatu zituen. Ondokoa, 1936ko irailaren 10eko kronika txiki bat da, On Jose Miguelen egunerokoetan irakurtzen dena.
 

Bertan aipatzen duen Rafael Eriz, aramaioarra zen, Baraxuengoa. Rafael Eriz Lasagabaster, 1874an jaioa. Oso apaiz euskaltzalea genuen. Bera izan zen Aramaioko Ibabe Kofradiako Abata 1906an, eta ordudanik Kofradiaren aktak euskaraz egiten ziren. 1920an utzi zuen Abata izateari Gantzagako apaiz ekonomoa izendatu zutenean. Eta Gantzagatik Santa Agedara bidali zuten. Gerrak hortxe harrapatu zuen.  

Irakur dezagun, Barandiaranek lehenik 1936ko irailaren 10ean eta bigarrenik, irailaren 26an, behin Ipar Euskal Herriko Bellokeko monastegian babestua zegoela idatzitakoa: 

“Informe nº 1
Informe de Rafael de Eriz (10 y 26 septiembre de 1936)

Pueblo de Gesalibar (en Mondragón) Nombre y apellidos del comunicante D. Rafael de Eriz.

Yo, José Miguel de Barandiarán y Ayerbe declaro que en mi diario, correspondiente al
día 10 de septiembre de 1936 existe una breve información de la que son los párrafos siguientes:


“Día 10. Voy a Santa Agueda (Gesalibar) con el fin de buscar alojamiento para unos 20 chicos (que tenemos en Saturrarán) para el caso de que nos veamos precisados a evacuar este seminario. Me lo ofrece y facilita en Gesalibar el Sr. Goti (D. Pedro) en su propia casa que tiene amplios departamentos. 

En Santa Agueda como en casa de D. Rafael Eriz (cura de aquel barrio) en compañía de éste, del Sr. Goti (capellán del manicomio de mujeres) de Urrutia (cura de Garagarza) de Berazadi (cura de Udala) y de uno de los médicos de aquel establecimiento de enfermos mentales. Urrutia lleva puesto traje de paisano debajo de la sotana por si tiene ocasión de huir al campo fascista (él es muy carlista) A una indicación que le hago en broma de que me acompañe hoy mismo a Vitoria, pasando por el frente, accede gustoso y se apresta a acompañarme. 

D. Rafael dice: “He oído decir a personas no nacionalistas – y yo lo tengo por verdad- que de no haber entrado en guerra los nacionalistas vascos, hubieran sido destruidos los templos y conventos, barridos o muertos los sacerdotes, religiosos y católicos de relieve en todos los pueblos de Guipúzcoa y Vizcaya” A estas palabras asienten los demás comensales. Berazadi me da cuenta de dos cuevas que hay en Udala” 

Monasterio de Belloc, 26 de septiembre de 1936. Firma del comunicante. Doy fe de cuanto consta en las líneas precedentes”


ARRASATEN 1936an GERTATUTAKOARI BURUZKO BESTE TXOSTEN BAT:





Argazkiak: JMVM
 

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