Jose Añibarro Resusta (Arrasate, 1891) Arrasateko pertsonaia bitxia izan genuen XX.aren lehen
erdian, goi mailako sendien arteko ondorio esanguratsua. Joseren aita Santa Agedako zoro etxeko
zuzendariaren semea zen eta amaren aldetik Jose Maria Resusta industria
kapitainaren biloba. Diodan ere, amaren aldeko Petronila amandrea, Migel
Madinabeitia historialariaren arreba zela.
Hamaika
anekdota kontatzen dira herrian Añibarrori buruz, eta denak eman ote ziren
frogatzerik ez dagoen arren, asko eta asko lekukoek ikusita dira eta, beraz,
egiatzat hartu behar ditugu. Gaur, ordea, ez noa anekdotetatik, eskutitzetatik
baizik. Beste behin ere azaldu nuen txoko honetan Jose Añibarro oso lagun
handia zuela Arrasaten: Juan Carlos Guerra Palacios (1892), izen eta abizen
bereko historialariaren semea. Eta adierazia daukat, Juan Carlos sona handiko
arkitekto izatera heldu zen bitartean, Añibarro – ikasle txarra eta txorigaldu akaberakoa-
denetariko abenturak bizi izan zituela, ikasle garaian. Eta baita geroago ere,
ondoan ikusiko dugun bezala.
Gaur aurkezten dudan eskutitza, Añibarrok Arrasatetik
bere lagun minari igorritakoa da, Bartzelonara,
eta bi lagunen arteko gutundegiaren bilduman gordetzen zen. Bertan, hark
Madrilen izandako azken abenturaren berri ematen dio Guerrari, eta Madrileko bere lagun-zirkulua
nahiko ondo deskribatzen du. Lagunak ziren, gurasoek Jose Madrilera ikastera
bidali zutenetik. Garaiko mihi gaiztoek ziotenez, Añibarrok ez zuen Fakultatea
ezagutu baina ederto bizi izan zuen Madrileko bohemiaren giroa. Eskutitza
1915eko urriaren 3an dago idatzia. Irakur dezagun zatika:
“Querido amigo: Me
entregaron tu carta que llegó estando yo en mi viaje. Como el pueblecito de Valladolid
me molesta de un modo considerable, en cuanto despaché mis asuntos me fui a
Madrid (es preciso que guardes el secreto de este viaje. Los apreciables kabileños
lo ignoran en absoluto)”
Testuinguruari erreparatuz, Unión Cerrajera S.Atik bidali zuten Añibarro Valladolidera, baina ezkutuan
Madrileraino heldu zen, gau alaien egarriz baitzegoen. Añibarrok 24 urte zituen
orduan eta kabileño hitzean Toribio Agirre enpresako burua eta beste zuzendariak
sartzen zituelakoan nago. Oso hitz arraroak erabili ohi zituen Añibarrok bere
ezagunak identifikatzeko, eta Juan Carlos Guerra adiskidea hitz horien
sekretuan zegoen. Eskutitzak segitzen zuen:
“Cené una noche con Penagos y Moya del Pino. Trabajan en colaboración
con Cañas, otro arquitecto, Palacios me parece, Julio Antonio, Anselmo Miguel Nieto y Romero de Torres.
Preparan un anteproyecto en el concurso del monumento al Quijote. La idea me
parece excelente aunque, quizás, carezca de originalidad. Una bóveda gigantesca
que sostendrá la estatua, de gran tamaño del hidalgo manchego. Rodeando la
estatua, en pleito homenaje, la humanidad sapiente. En el basamento la “Casa de
Cervantes”, un salón biblioteca con pinturas murales de Nieto y Romero de
Torres, y al fondo del salón, como en un tabernáculo, una pequeña estatua de
Cervantes, en materiales preciosos.
Me hablaron de la manía anti-semita que le domina a Pio Baroja como
una locura furiosa. Yendo un día con Penagos, por la calle de Alcalá, se volvió
de pronto y exclamó:”Ese que ha pasado tiene cara de judío. ¡Algún canalla!”
Según Ricardo, esta manía se la ha inculcado a su hermano como un virus un
profesor alemán de Zurich. También se habló de El Cometa. La piña de amigos de
Ricardo había previsto el fracaso del último acto de la obra cuando se la leyó
en “Los Gabrieles” e hicieron indicaciones a Baroja para que lo modificara,
pero se negó en redondo”
Bi lerroaldetan zein nolako izen propio aipatu dituen
kargu egiteak ideia zehatza ematen digu Añibarrok Madrilen ohi zuen lagun
zirkuluari dagokionez. Atera kontua: Penagos, Moya del Pino, Anselmo Miguel
Nieto, Romero de Torres… pintoreak, goi-goi mailakoak; Ricardo eta Pio Baroja…
Egia da, titulu akademikorik erdietsi ez zuen arren – ezta ahalegindu ere- Jose
Añibarro Resusta oso gizon kultua izan zela.
Baroja zale amorratua genuen, eta Bartzelonan ikasten ari zen Guerra
bere adiskideari idazle donostiarraren liburuak eskatzen zizkion. Unamuno,
ordea, ez zuen bat ere atsegin. Goazen aurrera:
“Ya de sobremesa Penagos me preguntó “Qué obra de Baroja le gusta a V.
más? Y contesté convencido “La casa de Aizgorri”. “¡Hombre, Añíbarro, no…!”
objetaron ambos a coro. Yo entonces les dije con orgullo esta frase cruel: “Ustedes
no son vascos”. Hubo un corto silencio molesto, después Penagos insistió: “¿Y
Unamuno?! “Unamuno es un coeficiente”,
contesté. “¿Cómo un coeficiente?” contestaron riendo Moya y Penagos. “Sí, dije,
Unamuno es un papá mistificador , que escribe cosas desagradables para ganar el
alcuzcuz de sus hijos” Carcajada, una carcajada que a mí me pareció de
asentimiento”
Cafe de Fornos |
“Después de cenar fuimos a Fornos, donde ahora se reúnen por haberse
cerrado nuestro Levante, y desde allí con Julio Antonio, Romero de Torres y
Nieto – en el camino se nos unieron Vivanco y otro artista cuyo nombre no
recuerdo, y luego Hevia- a un café cantante de la calle de la Magdalena.
Flamenco puro. Cantaba el Niño de los Lobitos, un ruiseñor, y guitarreaba de un
modo insuperable y con elegante estilo Fernando el de Morón. Los artistas
pidieron aguardiente creyendo asustarme; yo pedí catalán y como no lo había,
con gesto de resignación y displicentemente, hice que llenaran de aguardiente
mi vaso, como en casa de Nietszche. Vivanco, Hevia, Penagos y el otro artista
se picaron, empezaron a beber… y los tumbé. Entonces a los que quedaron sanos y
a La Camisona – una vieja sibila gitana íntima de Pio Baroja que oficia en el
culto del flamenco con unción y entusiasmo de poseída- les hablé con altivo
desdén y ademanes magníficos de mi noble resistencia de dios para el placer.
Después tuvimos sesión de desnudos y orgía ferroviaria chez Henriette”
Madrileko giro flamenkoa Magdalena kalean
zegoen garai hartan eta Añibarrok ongi ezagutzen zuen hura. Artistarik ospetsuenetakoa Bernardo El de los Lobitos zuten. Bestalde, bi izen agertzen dira: Hevia eta
Nietszche. Oso oker ez banago, biak arrasatearrak: Hevia, Arrasateko botikarioaren
semea, eta Nietszche – beste eskutitz
batzuetan irakurri ahal izan dudanez- Toribio Agirre bera zen. Eta Henriette-ri
dagokionez, nik esango nuke Añibarrok Madrilen erabili ohi zuen arroztegia
dela, Peligros kalean. Egin dezagun aurrera:
“Toda la piña de Fornos está rebosando santa indignación contra Benavente.
Lo consideran un fracasado. En la tertulia conocí a Pérez de Ayala, que se ha
casado con una norteamericana, un día que fue a entregar a Penagos un trabajo
para que se lo ilustrara. Creí observar que en Madrid existe cierta hostilidad contra Ors y los
intelectuales catalanes. Ayala habló con cierta ironía de la discreción de
Xenins. Vi representar a Tallair un arreglo lamentable de Otelo. Mucho grito y
mucho rugido. En el cuarto acto, que dicho sea de paso, pierde en el arreglo
toda su enorme emoción, nos sacó Tallair un camisón verde malva abominable”
Periko Gabiña eta Minga |
Añibarrori, Arrasatera itzuli aurretik, Perez
de Ayala poeta ezagutzeko eta Oteloren emanaldi bat ikusteko denbora geratu
zitzaion. Eta uste dut garagardo eta otartekoak aipatzen dituenean, Madrilen
egon zen egunetan erabilitako tabernari buruz ari dela. Arrasaten Añibarrok Benito
Riviere “Txotxo”enera joan ohi baitzen, Minga eta Periko Gabiña arloteekin, eta
bertako sukaldean arraultze prejituak jaten zituzten, ardo beltzez bustita. Afizio
horren gain pare bat bider irakurri diot bere eskutitzetan Añibarrori. Azkenik,
badirudi Unión Cerrajerako agintaririk sonatuenetakoa izatera helduko zen
Añibarro, goiko eskutitza idatzi zuenean, artean Santa Agedan bizi zela (para venir por las noches de Mondragón)
JUAN CARLOS GUERRA PALACIOS-i BURUZ GEHIAGO
Argazkiak: JMVM, Jesus Trincado (Gabiña eta Mingaren marrazkia), Wikipedia
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