Ezagunak izan dira
Aramaioko biztanleen artean – ez dakit oraingo gazteek hain entzuna izango ote duten- Amandarro
eta Ipiztiko Arriya izenekin iritsi zaizkigun istorioak. Ricardo Becerro
de Bengoak, Jesus Mari Elejaldek, nik neronek ere idatzi izan dugu inoiz edo
inoiz haietaz. Mendetako istorioak ditugu, ahoz aho gureganaino heldu direnak, kasu
hauetan gertatzen den bezala ezelako erreferentzia historikorik gabe. Elorrioko
Amandarro baserriko semeen gain tradizioak ipinitako legenda –“Amandarrok semerik
ez; Bizkaiak petxurik ez”- eta Ipiztiko Arriyari dagokiona – gotzain etzana-
hamaika bertsio edukitzeraino ailegatu dira, kontatzen duenak eman nahi izan dion
tonu eta eitearen arabera. Bi legendak iturburu berdintsutik atera ziren, auskalo
noiz, eta paraleloak joan diren arren, batzuetan solte agertzen zaizkigu.
Gaurkoan “La Ilustración española y americana”
aldizkariaren 1888ko abenduaren 15eko edizioan, Antonio Trueba kronikalari eta
historialari bizkaitarrak idatzitakoa ekarri nahi dut. Ikuspuntu pixka bat
desberdina dela iruditu zait. Dakusagun zer dioen Truebak:
“Es
tradición histórico-popular en Vizcaya que en la Edad Media estaba prohibido a
los Obispos penetrar en el Señorío y uno de estos, que lo era de Calahorra, a
cuya diócesis pertenecía Vizcaya, osó penetrar con gente de armas por la
Merindad de Durango, y saliéndole al encuentro los durangueses, acaudillados por
los mancebos de la casa solar de Amándarro, fue muerto y deshecha su hueste al
pie septentrional de la cordillera pétrea de Amboto, que sombrea los valles de
Aramayona y el Duranguesado.
D.
Juan Ramón de Iturroza, historiador de Vizcaya, no muy docto ni de superior
criterio, dice que el 2 de diciembre de 1797 examinó en una pradera larga, a
distancia de una legua de Arrazaola, dos de Elorrio y tres cuartos de legua de
Gantzaga de Aramayona, una piedra llamada Epistico-arriya, o piedra del
abismo, cuyo dibujo da, y tiene grabado en una de sus caras un círculo con cruz
en el centro, y añade que la piedra es de cinco cuartas de altura y dos de
ancho. Iturroza califica de mojonera la piedra en cuestión, siguiendo su criterio
evidentemente erróneo, de calificar de mojones estas piedras que abundan en el
país vascongado, y es indudable que son sepulcrales” (1)
Datu bat interesgarria iruditzen zait: XVIII. menderako Ipiztiko Arriya deitura ezaguna zen. Jesus Mari Elejalderi jarraiki, "Ipizteko Arriaga" izan daiteke jatorriko deitura. Eta Ipizteko, Episcopitik etor litekeela dio. Bazter ditzadan balizkoak eta noan mamira. Iturritzak
ikusitako harria denboraren poderioz desagertu egin zen XIX mendearen
hondarretan eta bere tokian hilarri bat jarri zuten, Maltako gurutzea grabatua
zuelarik. Auskalo zergatik zizelkatu zen gurutze hura! Erromantizismoaren
fruitua, nonbait. Baina ez nadin galdu ni ere ametsetan eta jo dezadan berriz
ere Truebaren idazkira:
“Por
ser algo curioso el asunto y haberme dedicado yo con especial cuidado a estudiarlo, y porque este
asunto está directamente relacionado, por medio del monolito llamado Epistico-arriya,
con la tradición de la muerte del Obispo de Calahorra, voy a ocuparme de él.
Iturroza, siguiendo su erróneo
sistema, llama piedra mojonera a la designada en lengua vulgar con el nombre de
Piedra del Obispo, y la tradición popular dice que se le dio el nombre de
Epistico-arriya, porque allí se dio sepultura al Obispo muerto por conculcador
de las libertades de Vizcaya.
La legislación antigua del señorío
viene en cierto modo en apoyo de la tradición. El Fuero viejo, reducido a
escritura en 1452 dice en su ley 226: “… Que en dicho condado no
entrase obispo, ni sus vicarios, ni otros, ni se publicases sus cartas
desaforadas, contra los dichos escuderos e homes buenos del dicho Condado de
Vizcaya… e si algunos dieren favor al tal vicario, fiscal, comisario o
presentadores de cartas del dicho obispo e fueran muertos o feridos por algunos
de los vizcaínos por ser quebrantadores del dicho fuero, que los tales no hayan
pena alguna, ni los jueces ni justicias puedan prender ni tener pesquisa,y en caso que lo fagan, que lo tal no valga”
Eta historiako erreferentzia argigarri hori eman ostean, Antonio Truebak beste xehetasun batez ohartarazten gaitu, baina kasu honetan geologikoa.
"Estas
diferencias entre la autoridad episcopal y Vizcaya tuvieron término hacia 1543,
en virtud del concordato celebrado en Vitoria entre el Señorío y el famoso
obispo D. Juan Bernal de Luco. Y he
pasado lo árido de este artículo para venir a lo verdaderamente ameno, que es
un fenómeno geológico.
La
ramificación pirenáico-cantábrica que corre de Este a Oeste presta gigantesca
sombra, significándose en altísimas y
desnudas rocas calcáreas que se designan con los principales nombres de
Udalach, Amboto y Mañaria. Al pie septentrional de esta gigante cordillera
pétrea se suponen los misterios de la tradición de haber dado muerte a un
obispo de Calahorra. Y mirada esta cordillera desde las estribaciones del
elevado Oiz su perfil superior simula maravillosamente, sobre todo en la hora
del crepúsculo, la estatua yacente de un obispo.
Pregunto
yo a los lectores y me pregunto a mí mismo al terminar estos renglones, sin
acertar con contestación concluyente y por tanto satisfactoria: ¿es el fenómeno
geológico lo que ha dado vida a la tradición histórico-popular, puesto que ésta
no puede haber dado orígen al fenómeno geológico?”
Truebak
egiten duen galdera, mutatis mutandi, beste ipuin polit batean jartzen dut nik sarritan:
Arrasateko herensugea. Dragoiaren ipuina 1260 baino zaharragoa al da eta
horregatik hartu zuen Mondragón izena? Ala Gaztelako erregeak izen hori eman ziolako
sortu zen legenda? Nik badaukat erantzuna, baina niretzat gordeko dut, ipuinak politak baitira.
(1) Historialarien arteko ezin ikusiak ote? Truebak “historiador de Vizcaya, no muy docto ni de superior criterio”tzat hartzen du Iturroza. Hasteko ez da Iturrotza, Iturritza baizik. Karmelo Etxegarayk, aldiz, honakoa zioen Iturritzari buruz: “a quien en modesta esfera podemos considerar incluido en la escogida serie de grandes investigadores y coleccionistas que revolvieron los archivos y bibliotecas”
Argazkiak: JMVM, wikipedia
(1) Historialarien arteko ezin ikusiak ote? Truebak “historiador de Vizcaya, no muy docto ni de superior criterio”tzat hartzen du Iturroza. Hasteko ez da Iturrotza, Iturritza baizik. Karmelo Etxegarayk, aldiz, honakoa zioen Iturritzari buruz: “a quien en modesta esfera podemos considerar incluido en la escogida serie de grandes investigadores y coleccionistas que revolvieron los archivos y bibliotecas”
Argazkiak: JMVM, wikipedia
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