maiatza 24, 2023

ERROTAK HERRI BIZITZAN. 1862an ARAMAION

Errotak oinarrizko elementuak izan dira edozein herritako ekonomian. Errotariak bere ezagutza eta makineria ipintzen zituen baserritarren zerbitzuan eta horiek aukeran erabaki behar zuten, konfiantza gehien ematen zienarengana heltzeko. Negozio guztietan bezala pikareska eguneroko ogia zen errotarien artean eta kasu batzuetan gehiegizko jokaera salagarriak izan ohi ziren. Aramaioko kasuan, udal aktetan aipamen ugari irakur daitezke bertako erroten funtzionamenduaren gain. Herriko agintariak ehotzeko zerbitzuan ordena jartzen ahalegintzen baziren ere beti ez zen emaitza onik lortzen eta neurri zigortzaileetara heldu behar zen. Horietako batean, 1862ko otsailaren 16an, islatu zen alkatearen eta zenbait zinegotziren egun hartako planteamendua: 


“El señor presidente y regidores encargados de reconocer los pesos de los molinos de este valle hicieron presente de que en los más de ellos habían encontrado faltas más o menos notables y que si bien todos los años se hacían reconocimientos, debía prevenir dichas faltas, principalmente en la que las pesas son de piedra, y considerando de que ese negocio es de mucha entidad para el público por la compra y venta que se hace de harinas y granos en dichos molinos, se acordó que el señor presidente tome las disposiciones oportunas para que todos los pesos de los molinos se pongan igualados con los de la Alhóndiga pública de este valle; que se reconozcan las cruces de los pesos y los que se encuentre deteriorados se denuncien, obligando a los dueños a que pongan nuevos, sin defecto alguno y que dentro de dos meses los dueños de los citados molinos pongan todas las pesas de hierro,  prohibiendo las de piedra” 

Astebete geroago, otsailaren 23an, beste apunte bat ikusten da, ziurrenik  euren aurreko bisitan alkateak eta zinegotziek errotetan ikusitakoa salatuz: 

“Enterado este ayuntamiento de que los molinos de este valle, en lugar de limpiar los depósitos cubos sacando a puerta las basuras y escombros que contienen, los limpian por desagüe, llenando por consiguiente de basuras los ríos y ofendiendo notablemente la pesca y limpieza del agua, se acordó indicarles que dichas basuras las saquen a fuera y no por desagüe, y que en defecto incurrirán en las penas que les imponga este Ayuntamiento”

Ikusi ahal izan dugun moduan, tokiko ekonomian eragina zuen ekintza bertatik bertara zaindu behar zen, era bateko edo besteko kalterik ez sortzeko. XXI. mendean barrena goazelarik, errotak herri-mapatik desagertu ziren eta baserritarrak... hortxe-hortxe dabiltza.

Argazkia: JMVM 

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina