Pedro Viteriren eskutik Arrasaten
inbertitutako azpiegitura eta horri emandako erabilpena ez zen arrasatear
guztien gustukoa izan. Mezenasaren izpiritu liberala ez zen ezkontzen herriko
zirkulurik handienetakoarekin. XX. mende hasierako gizarte giroari eliz-kutsua
zerion eta nekez onartzen ziren Viteri Fundazioaren babespeko hezkuntza
planteamenduak. Txoke horrek txinpartak atera zituen hainbatetan eta trumoi
hotsak ez ziren bat ere goxoak gertatu.
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Kruz Madinabeitia. 1930 |
Ezaguna den moduan, 1923ko irail eta 1930eko
urtarrilaren bitartean Primo de Riveraren diktadura izan zen. Indar politikoak,
estatu mailan zein tokikoak, isil samar eman zituzten urte horiek, baina
jeneral diktadoreak dimisioa azaldu ondoren Berenguer jeneralaren
“dictablanda”k segitu zion eta sokak laxatu egin ziren neurri handi batean.
Horren kariaz, elkarte politikoak ugaldu egin ziren eta Arrasaten ere hori
garbi ikusi zen, udaletxean emandako aldaketarekin eta, batez ere, batzuek eta
besteek zerakutsaten jokaerarengatik. Testuinguru horretan ulertu behar da
Pedro Viteriren eskolen egoera, gainbehera batean zeudenak, batez ere Felix
Arano 1929an hilda gero.
Errepublikazaleak ere ugaritu egin ziren eta
Viteri Kasinoak toki zentrala hartu zuen Arrasate gizarte espektroan.
Errepublikazale erradikalen artean Kruz Madinabeitia izan zen garai hartako
pertsonaiarik esanguratsuenetakoa. Miguel Madinabeitiaren semea genuen eta aita
bezala udal langilea zen – alondegiko administratzailea. Horrezaz gain, aitaren
ezpalekoa zalantzarik gabe, zenbait kazetatan idazten zuen korrespontsal eta
iritzi emaile gisa. Eta bere alderdi horretatik ulertu behar da 1930eko azaroan
Cruz Madinabeitia Deban ikustea, ikastetxe baten aldeko ekitaldi batean.
Gauza izan zen, 1928-29 ikasturtean “Escuela Biblioteca
Emigrante Fundación Ostolaza” zeritzana ireki zela, eta hirugarren ikasturtean
eztabaida mingots bat piztu zen Fundazioaren aldekoen – Pio Baroja tartean- eta
kazeta katolikoen artean. Eztabaida hark estatu osoko kazetak ipini zituen
dantzan eta bakoitzak bere jarrera defendatu zuen sutsuki. Zurrunbilo haren
erdian, Jose Manuel Ostolaza mezenasari omenaldi bat egin nahi izan zion Debako
herriak eta hainbat atxikimendu jaso zituzten antolatzaileek, batez ere ezker
espektroko erakundeetatik. Arrasatetik ere errepublikazaleek bat egin zuten
omenaldiarekin eta Cruz Madinabeitia hautatu zuten ordezkari zentrala,
ekitaldian hitz egin zezan. Eta hala egin zuen.
“La Voz de Guipúzcoa” 1930eko azaroaren 18ko
edizioan zetorren hil haren 16an burutu ekitaldiari buruz. Eta toki zabala
eskaini zion egunkariak arrasatearraren hitzaldiari:
“En este merecido homenaje al bienhechor
señor Ostolaza, no puede faltar la representación de Mondragón, por la
consonancia entre la campaña contra nuestro filántropo señor Viteri y la actual
contra el anfitrión. Sin embargo, no voy a ostentar títulos que no poseo. Como
liberal, podría hablaros en nombre de los liberales de Mondragón, y como
defensor de escuelas en el de los Viteristas. Mis campañas en uno y otro
sentido abonan mi tesis; no obstante, vista la apatía entre los dos poderes que
manejan el país, solo podría representar a un puñado de valientes obreros,
amantes de la Libertad, los cuales, libres de toda esclavitud, llegarán aquí de
un momento a otro, a conocer la Escuela de Emigrantes y a estrechar la mano de
su fundador, y por esta circunstancia tampoco necesitan delegar sus poderes.
Por lo tanto, hablo por mí, como liberal, y como defensor de Escuelas.
Una campaña clerical iniciada por el obispo
señor Múgica, contra la Escuela de Emigrantes y su biblioteca, fundadas y
sostenidas a expensas suyas por el señor Ostolaza, nos reúne aquí a los
presentes, al objeto de testimoniar nuestra simpatía y adhesión. Dicen los
clericales que la enemiga del señor obispo no va contra la Escuela, sino contra
la Biblioteca de la misma. Yo opino que no pudiendo aducir nada en contra de la
Escuela, ha emprendido contra su Biblioteca, porque es materia que se presta a
alucinaciones más o menos fantásticas, según el color del cristal con que cada
cual mira el contenido de las obras de que está dotada, pero profundizando un
poco en el estudio de semejantes campañas, se palpa la verdad, y la verdad es
que al clericalismo le estorba toda escuela que no esté dirigida y mangoneada
por sus representantes.
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Viteri eskolak |
Cuando el señor Viteri fundó las suyas en
Mondragón, y entregó al Patronato doscientas mil pesetas en títulos de Deuda
para su sostenimiento ¿en qué fundamentó el clericalismo su inicua campaña
contra tales Escuelas? Contra su Biblioteca no, porque no existía. ¿Contra qué,
entonces? Sencillamente contra las escuelas, exactamente igual que ahora contra
la de Emigrantes de Deva. Pero ¿os extraña que obre así? El
clericalismo es enemigo del Progreso; sabe que mientras los pueblos permanecen
en el vergonzoso analfabetismo actual, él será dueño de sus conciencias y sabe
que “en el pueblo de ciegos, el tuerto es Alcalde” Pero sabe también que si se
prodigan las fundaciones docentes de esta índole, peligra el analfabetismo y
con él su predominio. Es más, el clericalismo es hoy una política que defiende
a la Iglesia, o hace que la defiende, como el monárquico al rey y el
republicano la República. Defendiéndola como la defiende cumple su deber
¿Podemos los liberales ufanarnos de que defendamos como ellos nuestro ideal?
No, no, no. Conozco muchos liberales que en sus conversaciones son más que
Riego, y luego inclinan su cerviz para besar el anillo episcopal. Estos son los
mayores culpables, no los únicos, de la prepoderancia clerical, la cual podrá
contrarrestarse en parte con la creación de muchas Escuelas como ésta de los
Emigrantes del señor Ostolaza, y con que los demás cumplamos nuestros deberes
políticos como cumplen ellos con los suyos.
Termino. Si la acritud de la campaña persiste, procure, señor Ostolaza, no
desmayar ante el ímpetu del enemigo. Este procurará debilitar y entorpecer esta
magnífica obra, creada con altruismo poco común, pero si usted tiene el alma
bien templada, se estrellarán contra su roca y abandonarán la empresa. Así pasó
en Mondragón”
Kronikak dio, Madinabeitiaren hitzaldiaren ostean
biba eta gora asko entzun zirela, Ostolaza, bere Eskola, Askatasuna eta Pio
Baroja goraipatuz.
Ekitaldi hartan Felipe Letona, Arrasateko Aliantza
Errepublikarraren Zentroko idazkariak bere elkartearen izenean ere hitz egin
zuen, Biteri eta Ostolazaren arteko paralelismo bat azpimarratuz. Aipatu zuen
Arrasateko Udal Batzorde Iraunkorraren erabakia, gotzainari atxikimendua
erakutsiz, eta hori ez zela herriaren sentimendua baieztatuz. Kultura maite
zuten arrasatearren ordezkaritza une haietan omenaldia egiten ari zitzaion
Ostolaza jaunaren ondoan zegoela gaineratu zuen Letonak.
Bestalde, Madinabeitiak iragarri zuen bezala,
ekitaldia aurrera zihoala heldu zen bertara Arrasateko langileen ordezkaritza
zabal bat, berrehun pertsona baino gehiagokorekin, espresuki tren batean joanda.
Arrasateko Udalaren erabakiaz aritu zen Letona bere
mintzaldian, eta horren inguruan esan daiteke Mateo Mujikarengana joan zirela
Arrasateko alkatea – Juan Goñi- eta erretorea – Jose Joakin Arin- gotzainari udalaren
laguntza azaltzeko. Hortxe kokatu behar ditugu, beraz, Madinabeitia eta Letonaren
hitzak.