Guerraren lehen proiektua Aquariumerako |
Juan Carlos Benito Justiniano Joaquin Agustin Pedro Telmo
Jesus Maria Guerra Palacios Arrasaten jaio zen, 1892ko apirilaren 18an. Ama
Maria Felisa Palacios Lopetedi zuen, donostiarra. Aita, aurreratu dudan
moduan, Donostian munduratutako historialari arrasatearra genuen.
Arkitektura Madrilen ikasi zuen eta harremanak izan
zituen kulturako zenbait pertsonaia interesgarrirekin: Romero de Torres, Pio
Baroja, Rafael Penagos eta abar. Juan Carlos eta herriko lagun mina zeukan Jose
Añibarro Resusta espainiar hiriburuko kultura zirkuluetan ezagunak ziren.
Diodan alde horretatik, Juan Karlosek karrera amaitu zuen bitartean Añibarrok -
ingeniaritza ikastera joan zena- kultura motxila handiarekin itzuli zela
Arrasatera, baina ingeniariren titulu gabe, fakultatea non zegoen ere inoiz
jakin ei ez zuelako. Añibarrok – aita Santa Agedako Ricardo Añibarro medikua
zen- Unión Cerrajeran lan egin zuen, idazkari nagusi moduan eta herriko gizarte
bizitzan pertsonai bitxia izan zen.
Guerra Palacios 1917an titulatu zen arkitekturan Madrilen eta aurki eman zion
bide bere ibilbide profesionalari. Estilo aurrerakoi eta ausarteko arkitektura
planteatu zuen hasieratik Guerrak. Irakurtzen diogu Gorka Pérez de la Peña
ikerlariari, “Bidebarrieta” aldizkarian:
“Centrándonos en Bizkaia hay que señalar que
la presencia del “déco” fue posible gracias a la generación del 17,
denominación con la que nos referimos a los arquitectos titulados alrededor de
1917, entre los que se encuentran Castor Uriarte, Juan Carlos Guerra,
Estanislao Segurola, Manuel Ignacio Galindez, Fernando Arzadún, Tomás Bilbao y
Pedro Ispizua. Estos arquitectos jugaron un papel decisivo ya que realizaron
entre 1922 y 1924
una serie de obras pioneras e innovadoras que abonaron el terreno para la posterior expansión del “déco” (1)
Bizkaiko Biblioteka |
Jarraian, Bizkaian aipatutako arkitektoen lanik
esanguratsuenak azaltzen ditu, gehienak iragan mendeko hirugarren hamarkadan
burutuak. Eta guztien artetik
arrasatearrarena azpimarratzen du:
“... Entre estas obras está la BibliotecaProvincial en Bilbao
proyectada en 1924 por Juan Carlos Guerra. De todos estos proyectos hay que subrayar
el de Juan Carlos Guerra porque es el que mejor resume las experiencias
renovadoras de la arquitectura europea, sin olvidar la rica tradición vienesa
de la arquitectura vizcaína”
Baina Bizkaiko lurretara joan aurretik Juan Carlos Guerrak bere beste proiektu baten proposamena utzi zuen Gipuzkoan, eta ez nolanahikoa gainera. Berari zor diogu Donostiako “Itsasoko Jauregia” edo, gehienok ezagutzen dugun moduan, Aquarium delakoa. L. Sesé ikerleari irakurtzen diogu:
Baina Bizkaiko lurretara joan aurretik Juan Carlos Guerrak bere beste proiektu baten proposamena utzi zuen Gipuzkoan, eta ez nolanahikoa gainera. Berari zor diogu Donostiako “Itsasoko Jauregia” edo, gehienok ezagutzen dugun moduan, Aquarium delakoa. L. Sesé ikerleari irakurtzen diogu:
Dorrerik gabeko diseinua |
Aquariumaren kokapena planoan |
Fue construido por encargo de la Sociedad Oceanográfica de Guipúzcoa a la que se le concedió la autorización en 1925 para edificar el Palacio del Mar con la condición de que no rebasara en ningún punto la rasante del entonces llamado Paseo del Príncipe de Asturias y debiendo finalizarse las obras en el plazo de dos años. Se inauguró en octubre de 1928” (2)
Bada beste liburu interesgarri bat, “Arquitectos en San
Sebastián, 1880-1930”, Jose Laborda Ynevak 2008an argitaratua, eta bertan Juan
Carlos Guerrari kapitulu bat eskaintzen zaio. Egileak bere harridura
aurkezten du, arrasatearrak eraikinak diseinatzean darakutsan dibertsitatea
zela-eta. Aquariuma eta Gloria 7 kaleko eraikinak kontrajartzen ditu Labordak.
“Una parte de la presencia de
San Sebastián hacia el mar iba a estar contenida en ese edificio. Guerra era
consciente de ello y quizá recuperó en ese momento sus atavismos familiares
para trazar un elocuente artefacto, entre neomedieval e historicista, todo carácter y expresión. Un
hermoso edificio, mitad fortaleza mitad palacio urbano, completamente romántico
y enfrentado con el mar como si quisiera competir con él en potencia.
Aquariuma |
El proyecto chocó con la realidad; la autorización para construir en
ese enclave impedía e impide hoy que cualquier edificio sobrepase la línea de
la rasante del paseo del Príncipe. Como consecuencia, el edificio perdió sus
torreones y, con ellos, buena parte de su potencia visual”
Eta gerra aurreko Juan Carlos Guerraren beste proiektu handiari buruz
idaztean honela dio Laborda Ynevak:
Gloria, 7ko planoa |
“Unos años después, en 1935, Guerra construirá uno de los edificios más
sorprendentes de San Sebastián, el de la Gran Vía con vuelta a Gloria. Ignacio
Trecu había construido años antes la planta baja y el sótano de esa casa; sobre
ella Guerra proyectó el edificio más hermético que pueda suponerse, tan
extremado hacia adentro, en este caso, como los otros lo fueron hacia fuera.
Gloria, 7ko eraikina |
Guerraren planoa |
Un resultado mucho más potente que el Club Náutico, más ceñido a la
vanguardia en su abstracción, al margen por completo del sitio y del ambiente,
tal como el “movimiento moderno” deseaba que fueran las cosas; aunque, desde
luego, su situación en la ciudad no era ni mucho tan aparente como la del
Náutico. Le pareció entonces que los ritmos lineales se avenían bien con su
intención y empleó su energía para conseguir su propósito. Fue moderno a
ultranza, con la misma fuerza que antes había sido medieval”
Laborda Ynevak azpimarratzen du Juan Carlos Guerraren sortze-ahalmena azpimarratu guran:
“Si alguien nos dijera que el Palacio del Mar y la casa de Gloria 7 son
del mismo arquitecto y no estuviéramos prevenidos, no podríamos tomarlo en
serio”
Donostiako kale-izendegian bi arrasatear agertzen dira. Bata Esteban
Garibay dugu,hiriko erdigunean; bestea Juan Karlos Gerra – Bidebieta aldean. Juan Karlos Gerra
Palacios arkitekto arrasatearra da ohore hori duena.
(2) “ Guía de
Arquitectura de San Sebastián”, (L. Sesé. COAVN, 1997, Donostia)
Argazkiak:“Arquitectos en San Sebastián, 1880-1930” liburua, JMVM
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina