Aurtengo abenduaren 31an 45 urte dira Leintz Bailara zeharkatzen zuen trena desagertu zenetik. 1967ko abenduaren 31an itxi zen "Vasco Navarro" trenaren bizitza. Asko idatzi da gertaera hartaz eta askoz gehiago idatz liteke, izan ere batek daki zenbat galdu dugun data gogoangarri haren ondorengo hamarkadetan garraio sistema haren desagerpenarekin! Sekula ez da ezagutuko datu hori; eta, aldiz, betiko geratuko da oroitzapen ederra, tren xume eta bikain haren errealitatea bizi izan genuenon baitan.
Los Herran anaia
gasteiztarren eskutik, 1886an jaiotako“The Anglo Vasco Navarro Railway Company
Limited” enpresa, zenbait gora behera tarteko, enpresa publikoa bilakatu zen
eta, azkenik, 1919ko irailaren 3an inauguratu zen modu ofizialean Gasteiz eta
Maltzaga lotzen zituen trenbidea. Arrasatek eta Deba Goienak bazeukan bere
trena!
Nolakoa izan zen inaugurazioko egitaraua? Hemerotekak horretarako daude. Eta nik “El Heraldo Alavés” egunkaria arakatu dut. Ondoko aipuak arratsaldeko agerkari haren orrietatik atera ditut, 1919ko irailaren 3 eta 4ko aleetatik.
“A las diez y cuarto salió de la estación Vitoria
Norte el tren inaugural, conduciendo al Ministro de Fomento –Don Abilio
Calderón- (1) y altos funcionarios, representantes de las corporaciones,
magistrados, autoridades, periodistas y otros invitados, cuyos cargos tienen
relación con el servicio de comunicaciones. Por haberse sentido ligeramente
indispuesto el señor Dato, no fue en el tren. Repuesto posteriormente de su
malestar marchó en automóvil a Vergara.
En las estaciones
del trayecto leíanse multitud de carteles expresando loas a los propulsores de
las obras y sentimientos de alegría y gratitud. Gallardetes y banderas entre
guirnaldas de follaje eran la decoración repetida en todas las estaciones del
viaje, en cada una de las cuales era saludado el ministro por las respectivas
comisiones de representación pública, mientras sonaban los aplausos de las
muchedumbres congregadas para presenciar el paso del tren.
En Escoriaza se
unió a la comitiva inaugurada una representación de la Diputación provincial de
Guipúzcoa integrada por casi todos los diputados de aquella corporación. Una
compañía de miqueletes al mando de un capitán rindió los honores de ordenanza,
después de lo cual el ministro la pasó en revista”
Abilio Calderón |
Zer denboran egin
zuen komitibak Gasteiz-Bergarainoko ibilaldia? Tren hura erabili ohi genuenok
sarritan komentatu dugu zenbat bira eta zenbat bihurgune iragan behar zituen
Vasco-Navarrok Eskoriatza-Gatzaga
tartea gainditzeko. Gogoratzen al ditugu tren geltokiak? Gasteiz, Gamarra,
Erretana, Legutio-Villarreal, Gatzaga, Marin, Mazmela, Zarimutz, Kastañares,
Eskoriatza, Aretxabaleta, Arrasate, San Prudentzio, Bergara. Hamalau!
Denboraren
distantziarekin are luzeagoa egiten da bidai haren sentsazioa, batez ere trenak
maldan gora egiten zuenekoa. Kronikari
kasu eginez gero, geltoki guztietan geratu bazen eta, gainera, Eskoriatzakoan
mikeleteei errebista pasatu bazitzaien... egia esan behar badut, ez zait
Gasteiz-Bergara egiteko denbora tarte luze inbertitu zuenik. Irakurleak esan
beza, dena den:
“A las doce y
media llegó el tren al empalme de Vergara, donde adosado a la pared de la
estación se había levantado un altar en el que ofició el Obispo de pontifical y
mitra, bendiciendo las obras ante el ministro, Dato y principales autoridades
de las cuatro provincias vascongadas. Entretanto, la Banda Municipal de Vergara
amenizó la ceremonia tocando la marcha real"
Eta? Kontuan izanda
1968an autoz ibilbide berdinak ordubete ingurua eramaten zuela, beste ordubete
eta laurden geratzen zaigu, protokolo guztia betetzeko. Bosna minutu geratuko
al zen geltokietan? Atera kontua... eta irakurleak ikusiko du trenaren
galerarekin ez genuela asko irabazi azkartasunari dagokionez. Baina, tira, hori
nire iritzia da.
Unión Cerrajeraren aurreko harrera ekitaldia |
Irakurleak ongi
irakurri du: euskal lau lurraldeetako agintariak zeuden Bergaran. Joan
hadi orain deitura horrekin! Gauza izan zen, behin bedeinkapenarekin amaituz gero,
gonbidatu guztiak Arrasatera itzuli zirela trenean. Goseak bide zeuden eta
Unión Cerrajera S.Aren bulegoetan bazkari eder bat zerbitzatu zen. Jarrai
dezagun irakurtzen:
“Fue servido un
suculento banquete por cuenta de la Cerrajera, y en las oficinas de ésta, según
el siguiente menú: Entremeses, Consommé Primavera, Langosta Parisienne,
Solomillo Perigueux, Pollo asado frío, Ensalada, Jamon d´York, Helado
Plombiere, Quesos y Frutas”
Zeintzuk eseri
ziren, gaur Hotel Mondragón den eraikineko saloietan? Hona hemen batzuk:
“El ministro de
Fomento, el señor Dato, el capitán general de la Región, el Obispo de la
Diócesis, el gobernador civil de Alava y el de Guipúzcoa, el presidente de la
Diputación de Guipúzcoa y el de Alava, el presidente del Consejo de
Administración de la Unión Cerrajera, el alcalde de Mondragón, gobernadores
militares de Alava y Guipúzcoa, alcaldes de Vitoria, Estella, Vergara y Oñate,
directores de periódicos...”
Arrasateko orduko alkatea Juan Goñi zen. Ehun pertsona
inguru bildu zen hara eta mahai ondokoetan ez zen diskurtsorik falta izan. Soka
luzea Unión Cerrajerako presidentearekin hasi zen:
“El Señor Zayas
dijo que en los primeros consejos de esta industria oyó hablar del proyecto
Vitoria-Estella-Málzaga, de cuya realización se hablaba como de cosa inmediata
pero sin ningún indicio fundado. Siempre fue promesa política que nunca se
cumplía y fue preciso que el Señor Dato resolviese el problema. Entonces las
diputaciones dieron facilidades y el Estado, que tenía una parte del
ferrocarril, entregó el proyecto a sus empleados.
Obretako une bat, lokomotora trenbidean sartzen ari |
Dedicó elogios a las cuadrillas de obreros
gallegos y castellanos que han trabajado en la construcción, de los que dijo
que dieron ejemplo de excelente conducta, sin que se hayan registrado durante
los trabajos ni una sola reyerta, sino pruebas de cofraternidad, porque todos
somos hermanos en España. El Señor Zayas concluyó con estas palabras:
“Hoy al
dar las gracias al Señor Dato y al ministro, les ruego que cuando vean a Su
Majestad le digan que hay un pueblo agradecido, Mondragón, y que cuando se diga
Mondragón se entienda haber dicho España”
Jarraian Julian
Elorza Gipuzkoako Diputatu Nagusiak hitz egin zuen eta horren ondoren iritsi
zitzaion txanda Eduardo Dato Gobernu buru ohiari:
Eduardo Dato |
“El Sr. Dato
dijo que él no es un diputado accidental del País Vasco, sino que lleva sangre
vascongada a la cual debe su amor a Vasconia en cuyos bienes se regocija.
Confesó que aquí está la sepultura de sus antepasados y que aquí quiere rendir
su último aliento y dejar sus restos.
Hizo historia de
las obras desde 1914, cuando por motivos de la guerra fue preciso intensificar
un plan de obras públicas, para poner remedio a la crisis obrera. Comenta que
él indicó al Rey la conveniencia de construir el Vasco Navarro, y quiso hacer
justicia al esfuerzo de las Diputaciones y corporaciones vascas y al que
contribuyó el entonces director general de obras públicas y hoy ministro de
Fomento”
Datoren ostean
Ministroak hartu zuen hitza, eta Ministeritzan hartutako zenbait neurriren
berri eman zuen, besteak beste, egunean inauguratutako ibilbiderako material
berria erosteko 800.000 pezeta jartzea. Abilio Calderón ministroak ere:
“Añadió que los
castellanos ven con simpatía el engrandecimiento de la región vasca,
considerándolo como suya. Que la unión de los pueblos hará grande a la Patria,
según se ve en el ejemplo de las naciones extranjeras que han instituido la
liga internacional para ayudarse mutuamente.
Dió gracias a la
Cerrajera por el agasajo que se le hace y tiene palabras de admiración para el
espíritu industrial de esta compañía, de la que podrían tomar ejemplo otras
empresas para colaborar en el resurgimiento patrio”
Hitz
horien ostean
topa bat eskatu zien bertaratutakoei. Interesgarriak ministroaren
hitzak, gobernu burua "ahaztu" egin bide zuelarik. Une haietako
espainiar gobernu burua Joaquin Sanchez Toca zen,
Arrasateko aspaldiko ezaguna, Miguel Madinabeitia udal idazkariarekin
liskar
dialektikoa izan baitzuen 1893an Udaletxean. Prentsak zioen:
“El Ministro
brindó por el Rey y por el jefe del partido conservador señor Dato. Dice que el
Gobierno es homogéneo dentro de la jefatura de Dato, de quien todos dependen, y
nada hacen sin su consentimiento”
Ministroaren ostean
Nafarroako Diputazioaren Zabala diputatua mintzatu zen. Eta amaitu ondoren,
gonbidatu guztiak Union Cerrajeraren instalakuntzak bisitatu zituzten.
Arratsaldeko 5etan trenak gorako bidea hartu zuen, Gasteiz alderantz.
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(1) Abilio Calderón abokatua zen eta frankisten 1936ko kolpe militarrari
babesa emango zioten hogeita bat adituetako taldekidea izan zen.
Vasco Navarro trenari buruzko informazio gehiago:
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